ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.8
  4. No.2

一般情報教育の演習科目における受講者によるルーブリックの自己評価:オンライン授業の受講経験と分野の違いに着目して

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218717
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218717
55d613d6-d562-473a-a6f8-1db30428d765
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0802009.pdf IPSJ-TCE0802009.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2022-06-23
タイトル
タイトル 一般情報教育の演習科目における受講者によるルーブリックの自己評価:オンライン授業の受講経験と分野の違いに着目して
タイトル
言語 en
タイトル Learners' Self-evaluation of Rubric in the Practice of General Education in Informatics: Focusing on the Online Class Experience and the Difference in Academic Fields
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [実践論文] 一般情報教育,ルーブリック,自己評価,演習,オンライン授業
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
京都大学高等教育研究開発推進センター
著者所属
京都大学高等教育研究開発推進センター
著者所属
京都大学国際高等教育院
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者名 酒井, 博之

× 酒井, 博之

酒井, 博之

Search repository
岡本, 雅子

× 岡本, 雅子

岡本, 雅子

Search repository
喜多, 一

× 喜多, 一

喜多, 一

Search repository
著者名(英) Hiroyuki, Sakai

× Hiroyuki, Sakai

en Hiroyuki, Sakai

Search repository
Masako, Okamoto

× Masako, Okamoto

en Masako, Okamoto

Search repository
Hajime, Kita

× Hajime, Kita

en Hajime, Kita

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,2020年度後期に開講した一般情報教育の演習科目において,受講者に対して実施した本科目のルーブリックの自己評価の結果を用いて受講前後の比較および前年度との比較を行い,後期の授業を通じた受講者の知識やスキルの変化を検証した.また,文系学部学生を対象に前期に開講された科目の結果との比較を行い理系・文系の分野の違いやオンライン授業の経験の有無について考察を行った.その結果,2020年度後期の授業実践において,受講前後のルーブリックの自己評価の得点が有意に増加したこと,前年度の結果との比較において受講後の得点が向上したことを確認した.また,前年度との結果の比較において,受講前後における各項目の得点の差異がオンライン授業への移行やその経験が得点の変化に寄与している可能性が示唆された.さらに,2020年度の前期と後期の結果の比較において,ルーブリックの各項目の受講前後の得点および得点の伸びの差について,オンライン授業の受講の有無や文系・理系の分野の違いが得点に影響を与える可能性が示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This research reports the improvement in learners' knowledge and skills through the practical course of basic informatics using the rubric. The learners' self-evaluation responses were collected for pre-and-post course in the fall semester of 2020. Academic fields and online class experience were discussed by comparing the results of the classes in 2019 with those of different target learners in the spring semester of 2020. Consequently, the authors confirmed that the average self-evaluation score significantly increased after the coursework during the fall semester of 2020. Moreover, the average score increased compared to the previous year's classes, which were conducted face-to-face. Compared to the results in 2019, the score improvement in 2020 might have been caused by the online class experience in the fall semester. Compared to the spring semester, the results for each rubric item suggested that the online class experience and the difference in the academic field might have affected the average score of self-assessment.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 8, 号 2, p. 82-90, 発行日 2022-06-23
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:04:20.869956
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3