Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-06-09 |
タイトル |
|
|
タイトル |
構音障害の小児を対象とした口体操ゲーム「くちぱ」の開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of “Kuchipa” a game of mouth exercises for children with dysarthria |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
制作発表(プレゼンテーション) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院統合新領域学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学病院国際医療部 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学研究院 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学研究院 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院歯学研究院 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院芸術工学研究院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Integrated Frontier Sciences, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
International Medical Department, Kyushu University Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Design, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Dental Science, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Design, Kyushu University |
著者名 |
眞田, 龍志
今村, 愛
蘇, 義翔
村岡, 詩織
森山, 真歩
工藤, 孔梨子
秋田, 直繁
松隈, 浩之
田尻, 姿穂
平井, 康之
|
著者名(英) |
Ryushi, Sanada
Ai, Imamura
Yixiang, Su
Shiori, Muraoka
Maho, Moriyama
Kuriko, Kudo
Naoshige, Akita
Hiroyuki, Matsuguma
Shiho, Tajiri
Yasuyuki, Hirai
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
構音訓練には,言語聴覚士の指導と家庭での訓練が必要とされており,家庭での訓練を支援するアプリケーションが研究されてきたが,小児が飽きてしまうことが課題である.本研究では,口の動きで操作する構音訓練アプリケーション「くちぱ」を開発した.2 名の小児・保護者,および 3 名の歯科医師に利用させ,インタビューにより評価を得た.また専門家 2 名(口腔外科医師・言語聴覚士)に対し発表し,コメントによる評価を得た.診察や構音訓練の導入,口腔機能療法に対する有効性があり,口唇の閉鎖や細かい運動の検出が課題であると分かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Training for dysarthria requires both instruction with a speech-language pathologist and home training. Applications to support home training have been studied, but the problem is that children become bored with them. In this study, we developed "Kuchipa," a language training application operated by mouth movements. Two children, their parents, and three dentists were asked to use the prototype, and their evaluations were obtained through interviews. The prototype was also presented to two specialists (an oral surgeon and a speech-language pathologist) and evaluated by their comments. The study was found this application is effective in oral functional therapy and introducing examination and language training, with the detection of lip closure and fine motor movements being a challenge. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628338 |
書誌情報 |
研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC)
巻 2022-DCC-31,
号 6,
p. 1-2,
発行日 2022-06-09
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8868 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |