Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-04-15 |
タイトル |
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タイトル |
高齢者見守りのためのカウンセリングエージェントとの対話過程におけるQuality of Life推定システムの構築 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Construction of a Quality of Life Estimation System in the Process of Interacting with a Counseling Bot for Monitoring the Elderly |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文(推薦論文)] ヒューマンエージェントインタラクション,カウンセリング,状態推定,生活の質,高齢者福祉 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00217613 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者名 |
中川, 聡
遠藤, 凌河
成瀬, 加菜
國吉, 康夫
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著者名(英) |
Satoshi, Nakagawa
Ryoga, Endo
Kana, Naruse
Yasuo, Kuniyoshi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
高齢者福祉における知的ロボットと人とのインタラクションでは,正確な状態推定とそれに基づく言動生成が重要となる.しかし,ヒューマンロボットインタラクション(HRI)分野では,包括的な状態推定手法が確立されておらず,言動生成が画一化する傾向にある.そのため,見守りロボットと支援対象者の間で継続的な関係構築が困難となり,これが高齢者福祉のICT化を阻害する要因の1つになっている.なお,高齢者福祉では,支援対象者である高齢者の生活の質(QOL)向上に努めるべきだとされる.QOLは健康状態だけでなく,精神状態や社会的活動なども総括した指標である.そこで,対話エージェントを使ったカウンセリング実験を通じて構築したデータベースを基に,エージェントとインタラクションしているユーザのQOLを多元的に推定するシステムを考案した.人の表情,視線パターン,頭部揺動などの特徴量の統合処理による学習推定手法が,それぞれの特徴を個別に用いて推定した場合よりも推定誤差が小さくなることを示し,提案手法の有効性を示した.また,人とエージェントとの長期的関係構築には人のエージェントに対する自己開示が重要と考え,インタラクション中の自己開示度合いと,実験参加者の特徴との関係を調べた.その結果,エージェントから共感されていると感じた度合いが,エージェントに対する自己開示と正の相関があることを示し,また自己開示度の向上がQOL推定の精度を高める可能性を示した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In the interaction between an intelligent robot and a person in the elderly welfare, it is important to accurately estimate the user's state and generate responses based on it. However, in the field of human-robot interaction (HRI), a comprehensive state estimation method has not been established. Therefore, the generation of speech and behavior tends to be uniform, making it difficult to build a continuous relationship between the monitoring robot and the care recipient, and this is one of the factors that hinder the computerization of elderly welfare. In the field of elderly welfare, quality of life (QOL) is a useful index that comprehensively reflects not only an individual's physical well-being but also their mental health and social well-being. It is encouraged to make efforts to improve the QOL of the care recipients and to appropriately communicate with them based on their QOL. In this study, we developed a system to estimate the QOL of a user interacting with an interactive agent based on a database constructed through counseling experiments using the dialogue agent. The effectiveness of the proposed method was demonstrated by showing that an estimation method based on the integration of features such as human facial expressions, gaze patterns, and head fluctuations resulted in smaller estimation errors than estimation using each feature individually. In addition, we considered that self-disclosure by a person to an agent is important for building a continuous relationship between a person and an agent, and also examined the relationship between the degree of self-disclosure during the interaction and the characteristics of the participants in the experiment. The results showed that the degree of empathy felt from the response of an agent was positively correlated with the degree of self-disclosure to the agent, and that an increase in the degree of self-disclosure can improve the accuracy of QOL estimation. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 4,
p. 1115-1127,
発行日 2022-04-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |