Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
アルペンスキーの遠隔教育システムの提案と初期的検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of distance learning system of Alpine ski and its initial consideration for real-time sensory sharing |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工業大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Institute of Technology |
著者名 |
小野, 重遥
金井, 秀明
小池, 英樹
Wu, Erwin
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
COVID-19 の影響により,遠隔教育技術が再注目されている.しかしスポーツの分野では,指導者が学習者の動きを細かく確認しながら直接指導を行うことが難しいことから,技能習得のための遠隔教育環境はまだ十分とは言えない.そのため今回のコロナ禍において,学校等によるスポーツ系の講義では十分な実技教育が提供されなかった例もある.我々はこれまでスキーを対象として,スキーシミュレータや Virtual Reality 技術を用いたトレーニングシステムの開発を行ってきた.スキーのトレーニングは季節や地形などの制約があり,継続的な実施が難しいという問題がある.我々はこのスキー学習における「技術習得の機会の制限」と COVID-19 における「実技教育の機会の減少」という問題を組み合わせ,これらの問題を解消する実技教育を対象とした完全遠隔教育システムのフレームワークを提案する.本研究では,提案したフレームワークを用いてアルペンスキーを対象とした遠隔学習システムのプロトタイプを開発した.接続実験の結果,30 秒間で 100ms 前後の遅延が認められたが,両地点間の物理的距離を考慮すれば提案フレームワークを用いた遠隔学習システムとして十分適用可能であることが示された.提案したフレームワークおよび本システムは最終的に「リアルタイムな感覚共有」の実現を目指しており,本研究では初期的検討として感覚共有を実現するための応用例を視覚,聴覚,触覚の 3 つの視点から検討した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Distance learning has been gaining attention owing to the spread of COVID-19. However, the distance learning environment for skill learning is still inadequate because it is difficult for instructors to check the learners' movements in detail and provide direct guidance. We have developed a training system for skiing. Implementation of ski training is difficult owing to seasonal and terrain limitations. Problems such as “limited opportunities for skill acquisition” in ski learning and “reduced opportunities for practical skills education” in the COVID-19 situation are similar to a certain extent. Therefore, to overcome these limitations, we have provided a framework for practical distance learning systems. In this study, we developed a prototype of a distance learning system for alpine skiing using the proposed framework. The connecting experiment results demonstrated that this system could be applied as a distance learning system using the proposed framework. The proposed framework and system ultimately aim to realize “real-time sensory sharing.” Thus, as an initial investigation, we also examined applications to realize sensory sharing from three perspectives: visual, auditory, and hap-tic. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1155524X |
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)
巻 2022-GN-116,
号 24,
p. 1-6,
発行日 2022-03-07
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8744 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |