Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-07 |
タイトル |
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タイトル |
雑談チャットボットにおける人間らしい遅延の再検討及びその検証方法の提案 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Revisiting Human-like Delays in Chatbots And a Proposal for Its Verification Method |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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明治大学大学院先端数理科学研究科 |
著者所属 |
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明治大学大学院先端数理科学研究科 |
著者所属 |
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明治大学総合数理学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Meiji University Graduate School of Advanced Mathematical Science |
著者所属(英) |
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en |
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Meiji University Graduate School of Advanced Mathematical Science |
著者所属(英) |
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en |
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Meiji University School of Interdisciplinary Mathematical Sciences |
著者名 |
髙橋, 康汰
山田, 周平
小林, 稔
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著者名(英) |
Kouta, Takahashi
Shuhei, Yamada
Minoru, Kobayashi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
チャットツールは年々利用者が増加していて今や我々の生活になくてはならないものとなっている.また AI 技術の発展により,チャットを介してユーザとのやりとりを行うチャットボットは人間と話しているかのような自然な会話が可能になっていて,特に雑談会話をすることに特化しているボットは顕著である.近年チャットボットは国内外を問わずさまざまな場所で導入されていて,こうしたチャットボットを便利だと感じる人は多い.一方で,チャットボットの利用時に会話が機械的だと不満を感じたという人も存在する.この要因の一つとして多くのボットは返信が非常に早く,人間からの返信だと感じにくいものとなっていることが挙げられる.そのためチャットボットの返信に遅延を加えることで人間らしいボットになるのではないかと考え調査を行っている.本報告では以前私が行った先行研究や関連研究をもとにより人間らしい遅延について再度検討を行い,それが有効か検証する実験方法を提案する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Chat tools have become an indispensable part of our lives, with the number of users increasing every year. In addition, with the development of AI technology, chatbots that interact with users through chatting have become capable of natural conversation as if they were talking to a human being, and this is especially true for bots that specialize in chatting. In recent years, chatbots have been introduced in various places both in Japan and abroad, and many people find these chatbots useful. On the other hand, there are people who have been dissatisfied with the mechanical nature of the conversations when using chatbots. One of the reasons for this is that many chatbots reply very quickly, making it difficult to feel that the reply is from a human. Therefore, I am investigating the possibility of making chatbots more human-like by adding a delay to their replies. In this report, I will reexamine the human-like delay based on my previous and related research and propose a method to verify it. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA1155524X |
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)
巻 2022-GN-116,
号 14,
p. 1-6,
発行日 2022-03-07
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8744 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |