ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2022
  4. 2022-CLE-36

ペンタブレット筆記情報を用いた計算問題遂行中の学習者の認知負荷推定手法の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216885
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216885
a446f90b-3774-4244-a78e-1116582889cf
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE22036011.pdf IPSJ-CLE22036011.pdf (1.8 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-03-02
タイトル
タイトル ペンタブレット筆記情報を用いた計算問題遂行中の学習者の認知負荷推定手法の提案
タイトル
言語 en
タイトル Prediction of cognitive load of learners during calculation tasks by analyzing digital pen strokes
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
京都工芸繊維大学大学院,工芸科学研究科情報工学専攻
著者所属
京都工芸繊維大学,情報工学・人間科学系
著者名 福林, 侑也

× 福林, 侑也

福林, 侑也

Search repository
永井, 孝幸

× 永井, 孝幸

永井, 孝幸

Search repository
著者名(英) Yuya, Fukubayashi

× Yuya, Fukubayashi

en Yuya, Fukubayashi

Search repository
Takayuki, Nagai

× Takayuki, Nagai

en Takayuki, Nagai

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 学習者個々の学習状況や心的状態に基づいた効果的な学習支援を行うために,脈拍や脳波などの生体情報を用いた学習状況の推定に関する研究が行われている.しかしながら,生体情報の計測は学習者の負担が大きいため,日常的な学習支援へ応用することは困難である.一方で,近年教育現場でデジタルペンを備えたペンタブレット端末の導入が進められており,これらの端末では筆跡,筆記速度,筆圧などの筆記情報を時刻情報付きで取得可能である.ペンタブレット端末は学習者に大きな負担をかけることなく導入できるため,筆記情報に基づく認知負荷の推定が可能になれば日常的な学習支援に利用できると期待される.本研究ではデジタルインク規格WILLに基づいた筆記情報計測アプリを開発し,認知負荷の異なる計算問題遂行中の筆記情報を計測することで筆記情報と認知負荷の大小との関連性について検証を行った.その結果,筆記速度と筆圧の平均値および各筆記ストロークにおける最大筆圧が認知負荷との関連性があることが示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In order to provide effective learning support based on the learning status and mental state of individual learners, research has been conducted on the estimation of learning status using biometric information such as pulse and EEG. However, the measurement of biometric data is difficult to apply to everyday learning support because it places a heavy burden on the learner. On the other hand, pen tablets equipped with digital pens have been introduced in education. These devices can record writing information such as handwriting, writing speed, and writing pressure with time information. Since digital pens can be introduced without placing a large burden on learners, it is expected that they can be used for daily learning support if it becomes possible to estimate cognitive load based on writing information. In this study, we developed a digital note taking tool based on WILL digital ink standard, and examined the relationship between writing information and cognitive load by recording digital strokes during the execution of calculation tasks with different cognitive loads. The result suggested that the average writing speed and pressure and the maximum pressure of each stroke were related to the cognitive load.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2022-CLE-36, 号 11, p. 1-8, 発行日 2022-03-02
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:41:58.171843
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3