ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 音声言語情報処理(SLP)
  3. 2022
  4. 2022-SLP-140

自動運転時における脳波・心電図からの異常ブレーキ検出に有効な特徴

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216638
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216638
f33411f9-cdeb-4637-9d14-3ccbe2483657
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SLP22140037.pdf IPSJ-SLP22140037.pdf (2.3 MB)
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
SLP:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-02-22
タイトル
タイトル 自動運転時における脳波・心電図からの異常ブレーキ検出に有効な特徴
タイトル
言語 en
タイトル Effective Features for Detecting Abnormal Braking from Electroencephalogram and Electrocardiogram during Automatic Driving
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポスターセッション3
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京農工大学大学院工学府電気電子工学専攻
著者所属
東京農工大学大学院工学府電気電子工学専攻
著者所属
ジヤトコエンジニアリング株式会社
著者所属
コルラボ株式会社
著者所属
ジヤトコ株式会社
著者所属(英)
en
Department of Electrical and Electronic Engineering, Tokyo University of Agriculture and Technology
著者所属(英)
en
Department of Electrical and Electronic Engineering, Tokyo University of Agriculture and Technology
著者所属(英)
en
JATCO Engineering Ltd
著者所属(英)
en
CorLab Inc., Tokyo, Japan
著者所属(英)
en
Innovative Technology Development Department, JATCO Ltd
著者名 関口, 絵理香

× 関口, 絵理香

関口, 絵理香

Search repository
田中, 聡久

× 田中, 聡久

田中, 聡久

Search repository
久保田, 健

× 久保田, 健

久保田, 健

Search repository
中村, 俊

× 中村, 俊

中村, 俊

Search repository
蒔田, 健一

× 蒔田, 健一

蒔田, 健一

Search repository
著者名(英) Erika, Sekiguchi

× Erika, Sekiguchi

en Erika, Sekiguchi

Search repository
Toshihisa, Tanaka

× Toshihisa, Tanaka

en Toshihisa, Tanaka

Search repository
Ken, Kubota

× Ken, Kubota

en Ken, Kubota

Search repository
Shun, Nakamura

× Shun, Nakamura

en Shun, Nakamura

Search repository
Kenichi, Makita

× Kenichi, Makita

en Kenichi, Makita

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 自動運転の技術開発は日進月歩であるが,基本的に安全性の担保が主目的である.しかしながら,自動運転車の制動は,運転者にとって必ずしも快適であるとは言えない.そこで本稿では,自動制動時に運転者が感じる違和感について,本人の想定するブレーキタイミングと異なった場合に,生体反応が脳波と心電図に現れるとの仮説を立てた.仮説検証のため,通常・異常時のブレーキタイミングを呈示した際の,脳波と心電図を解析し,Support Vector Machine(SVM)によって異常ブレーキの識別をした.その結果,通常・異常ブレーキにおける α 帯域のパワーに有意な差(p < 0.01)があった.さらに,脳波と心電図の特徴量を用いて,SVM で異常ブレーキを識別した結果,脳波のパワー比と心拍特徴の組み合わせのモデルで 86.0%,心拍のみのモデルで 88.4%を達成した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Although automated driving technology is advancing rapidly, the main objective of the development is to ensure safety. However, the braking of an automated vehicle is not always comfortable for drivers. In this paper, we hypothesized that the discomfort felt by the driver during automatic braking would appear in the electroencephalogram (EEG) and electrocardiogram (ECG) when the braking timing differs from that assumed by the driver. We analyzed EEG and ECG during normal and abnormal braking timing and discriminated abnormal brakes using a Support Vector Machine to test our hypothesis. The results showed a significant difference (p < 0.01) in the power of the α band for normal and abnormal braking. Furthermore, the model with the combination of EEG power ratio and heart rate features achieved 86.0%, and the model with only heart rate features achieved 88.4%.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10442647
書誌情報 研究報告音声言語情報処理(SLP)

巻 2022-SLP-140, 号 37, p. 1-6, 発行日 2022-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8663
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:47:09.766221
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3