ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.8
  4. No.1

身近に存在する知的財産権の保護対象物を利用した作問学習の実践と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216573
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216573
d544b67d-d9d9-44db-b18d-83d441ca5a3a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0801003.pdf IPSJ-TCE0801003.pdf (6.4 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2022-02-17
タイトル
タイトル 身近に存在する知的財産権の保護対象物を利用した作問学習の実践と評価
タイトル
言語 en
タイトル Practice and Evaluation of Problem-posing Learning Using Objects Protected by Intellectual Property Rights Existing in our Daily Lives
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [実践論文] 情報教育,知的財産権,作問学習,学習支援システム,スマートフォン活用
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
岩手県立大学
著者所属
岩手県立盛岡第一高等学校
著者所属(英)
en
Iwate Prefectural University
著者所属(英)
en
Iwate Prefectural Morioka Daiichi High School
著者名 高木, 正則

× 高木, 正則

高木, 正則

Search repository
加藤, 弘祐

× 加藤, 弘祐

加藤, 弘祐

Search repository
著者名(英) Masanori, Takagi

× Masanori, Takagi

en Masanori, Takagi

Search repository
Koyu, Kato

× Koyu, Kato

en Koyu, Kato

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,実生活に関連する知的財産権の理解の向上を目的とし,作問学習を取り入れた授業モデルを提案した.また,提案モデルに基づく授業を支援する作問学習支援システムを開発した.提案モデルでは,学習者自身のスマートフォンで撮影した身近に存在する知的財産権の保護対象物の画像を利用して,知的財産権に関する正しい判断や行動を問う問題を作成する.また,作成された問題を学習者間で解答・議論する.高等学校共通教科情報科の授業で,本システムを利用した作問学習を実践した結果,事後テストの平均点が事前テストの平均点よりも向上したことが示された.また,作成された問題の分析結果や授業後のアンケート結果からは,授業で学んだ知識を身の回りの生活に応用できるようになっていたことが確認された.さらに,半分以上の生徒が生徒自身のスマートフォンを利用したことで入力がしやすかったと回答し,スマートフォンが生徒の学習に有効に活用できることが示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we proposed a teaching model that incorporates problem-posing learning with the aim of improving understanding of intellectual property rights related to real life situations. In addition, we developed a problem-posing learning system that supports the implementation of classes based on the proposed model. In the proposed model, learners use their smartphones to capture images of objects protected by intellectual property rights and use these images to create a quiz that asks respondents to make correct judgments and determine appropriate actions regarding intellectual property rights. Learners answer the questions and discuss the quizzes created by other learners. This study involved high school students in a general informatics class who practiced problem-posing learning using our system. The results showed that the average score of the post-test was higher than that of the pre-test. We confirmed from the results of the analysis of the created quizzes and the post-class questionnaire that learners were able to relate the knowledge they had learned in class to their daily lives. Furthermore, we concluded that smartphones can be effectively used for learning activities.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 8, 号 1, p. 11-23, 発行日 2022-02-17
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:48:01.702984
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3