Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2022-02-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
身近に存在する知的財産権の保護対象物を利用した作問学習の実践と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Practice and Evaluation of Problem-posing Learning Using Objects Protected by Intellectual Property Rights Existing in our Daily Lives |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[実践論文] 情報教育,知的財産権,作問学習,学習支援システム,スマートフォン活用 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立盛岡第一高等学校 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Iwate Prefectural Morioka Daiichi High School |
著者名 |
高木, 正則
加藤, 弘祐
|
著者名(英) |
Masanori, Takagi
Koyu, Kato
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,実生活に関連する知的財産権の理解の向上を目的とし,作問学習を取り入れた授業モデルを提案した.また,提案モデルに基づく授業を支援する作問学習支援システムを開発した.提案モデルでは,学習者自身のスマートフォンで撮影した身近に存在する知的財産権の保護対象物の画像を利用して,知的財産権に関する正しい判断や行動を問う問題を作成する.また,作成された問題を学習者間で解答・議論する.高等学校共通教科情報科の授業で,本システムを利用した作問学習を実践した結果,事後テストの平均点が事前テストの平均点よりも向上したことが示された.また,作成された問題の分析結果や授業後のアンケート結果からは,授業で学んだ知識を身の回りの生活に応用できるようになっていたことが確認された.さらに,半分以上の生徒が生徒自身のスマートフォンを利用したことで入力がしやすかったと回答し,スマートフォンが生徒の学習に有効に活用できることが示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, we proposed a teaching model that incorporates problem-posing learning with the aim of improving understanding of intellectual property rights related to real life situations. In addition, we developed a problem-posing learning system that supports the implementation of classes based on the proposed model. In the proposed model, learners use their smartphones to capture images of objects protected by intellectual property rights and use these images to create a quiz that asks respondents to make correct judgments and determine appropriate actions regarding intellectual property rights. Learners answer the questions and discuss the quizzes created by other learners. This study involved high school students in a general informatics class who practiced problem-posing learning using our system. The results showed that the average score of the post-test was higher than that of the pre-test. We confirmed from the results of the analysis of the created quizzes and the post-class questionnaire that learners were able to relate the knowledge they had learned in class to their daily lives. Furthermore, we concluded that smartphones can be effectively used for learning activities. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 8,
号 1,
p. 11-23,
発行日 2022-02-17
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |