Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-02-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
組織全体の認知症ケアスキル向上のためのビデオコーチング環境の実証実験と介入指導インタラクションの分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Demonstration Experiment of a Video Coaching Environment to Improve Dementia Care Skills throughout an Organization and Analysis of Instructional Interactions |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術(特選論文)] 認知症ケア,スキル学習,コーチング,振り返り学習,学習環境 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00216257 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学創造科学技術大学院 |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学 |
著者所属 |
|
|
|
郡山市医療介護病院 |
著者所属 |
|
|
|
郡山市医療介護病院 |
著者所属 |
|
|
|
郡山市医療介護病院 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社エクサウィザーズ |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Shizuoka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shizuoka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Koriyama Medical Care Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Koriyama Medical Care Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Koriyama Medical Care Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
ExaWizards Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shizuoka University |
著者名 |
小俣, 敦士
石川, 翔吾
中野目, あゆみ
香山, 壮太
宗形, 初枝
坂根, 裕
桐山, 伸也
|
著者名(英) |
Atsushi, Omata
Shogo, Ishikawa
Ayumi, Nakanome
Sota, Kayama
Hatsue, Munakata
Yutaka, Sakane
Shinya, Kiriyama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文は,認知症ケアの持続的なスキルアップに組織全体で取り組む医療介護施設に,全員参加型のビデオコーチング環境を導入し,現場で収集した実践データに基づき,スタッフのケアスキルの変容と介入指導インタラクションの特徴を分析した結果について述べる.認知症ケアは看護・介護技術を実践する身体的能力に加えて,被介護者の状態に応じた状況判断能力などの複雑で習得が難しい高度なスキルが求められる.このような高度なスキルの習得のためには,継続的な実践とコーチングによる介入指導の役割が大きいが,対面による介入指導だけでは時間や場所が限られる.本ビデオコーチング環境では,これまで実施されてきた対面での介入指導インタラクションを,ケアの実践動画を用いたビデオコーチングに置き換えることでこれらの問題を解決する.慢性期病院において,本学習環境に基づく学習を7事例実施し,ビデオコーチングによるケアスキルへの影響と介入指導インタラクションの特徴を分析した.その結果,ビデオコーチングにより認知症ケアスキルの向上を確認し,ビデオコーチングによる教育的な効果を明らかにした.また,介入指導の実践データからエキスパートの指導の特徴が明らかになり,組織全体で介入指導スキルを共有できる効果があることが分かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper describes the results of an analysis of the transformation of staff care skills and the characteristics of instructional interactions based on practical data collected in a medical care facility where an all-participant video coaching environment was introduced and the entire organization worked to continuously improve skills in dementia care. Dementia care requires advanced skills that are difficult to acquire, such as the ability to judge the situation according to the condition of a patient, in addition to the physical ability to practice care skills. To acquire such advanced skills, continuous practice and coaching interventions are required; however, face-to-face interventions are limited in time and space. This video coaching environment solves these problems by replacing the conventional face-to-face instructional interactions with video coaching using videos of care practices. We conducted seven cases of learning based on this learning environment in a chronic care hospital and analyzed the effects of video coaching on care skills and the characteristics of instructional interactions. The results showed that the video coaching improved the dementia care skills and revealed the educational effect of the video coaching. In addition, we found that the practical data of instructional interaction revealed the characteristics of expert instruction and the effect of sharing the instructional skills throughout an organization. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 2,
p. 491-502,
発行日 2022-02-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |