ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.63
  3. No.2

組織全体の認知症ケアスキル向上のためのビデオコーチング環境の実証実験と介入指導インタラクションの分析

https://doi.org/10.20729/00216257
https://doi.org/10.20729/00216257
54c7e7e7-0b9f-4f43-96cf-03aa42e99193
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6302027.pdf IPSJ-JNL6302027.pdf (1.5 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2022-02-15
タイトル
タイトル 組織全体の認知症ケアスキル向上のためのビデオコーチング環境の実証実験と介入指導インタラクションの分析
タイトル
言語 en
タイトル Demonstration Experiment of a Video Coaching Environment to Improve Dementia Care Skills throughout an Organization and Analysis of Instructional Interactions
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術(特選論文)] 認知症ケア,スキル学習,コーチング,振り返り学習,学習環境
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00216257
ID登録タイプ JaLC
著者所属
静岡大学創造科学技術大学院
著者所属
静岡大学
著者所属
郡山市医療介護病院
著者所属
郡山市医療介護病院
著者所属
郡山市医療介護病院
著者所属
株式会社エクサウィザーズ
著者所属
静岡大学
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Technology, Shizuoka University
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Koriyama Medical Care Hospital
著者所属(英)
en
Koriyama Medical Care Hospital
著者所属(英)
en
Koriyama Medical Care Hospital
著者所属(英)
en
ExaWizards Inc.
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者名 小俣, 敦士

× 小俣, 敦士

小俣, 敦士

Search repository
石川, 翔吾

× 石川, 翔吾

石川, 翔吾

Search repository
中野目, あゆみ

× 中野目, あゆみ

中野目, あゆみ

Search repository
香山, 壮太

× 香山, 壮太

香山, 壮太

Search repository
宗形, 初枝

× 宗形, 初枝

宗形, 初枝

Search repository
坂根, 裕

× 坂根, 裕

坂根, 裕

Search repository
桐山, 伸也

× 桐山, 伸也

桐山, 伸也

Search repository
著者名(英) Atsushi, Omata

× Atsushi, Omata

en Atsushi, Omata

Search repository
Shogo, Ishikawa

× Shogo, Ishikawa

en Shogo, Ishikawa

Search repository
Ayumi, Nakanome

× Ayumi, Nakanome

en Ayumi, Nakanome

Search repository
Sota, Kayama

× Sota, Kayama

en Sota, Kayama

Search repository
Hatsue, Munakata

× Hatsue, Munakata

en Hatsue, Munakata

Search repository
Yutaka, Sakane

× Yutaka, Sakane

en Yutaka, Sakane

Search repository
Shinya, Kiriyama

× Shinya, Kiriyama

en Shinya, Kiriyama

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は,認知症ケアの持続的なスキルアップに組織全体で取り組む医療介護施設に,全員参加型のビデオコーチング環境を導入し,現場で収集した実践データに基づき,スタッフのケアスキルの変容と介入指導インタラクションの特徴を分析した結果について述べる.認知症ケアは看護・介護技術を実践する身体的能力に加えて,被介護者の状態に応じた状況判断能力などの複雑で習得が難しい高度なスキルが求められる.このような高度なスキルの習得のためには,継続的な実践とコーチングによる介入指導の役割が大きいが,対面による介入指導だけでは時間や場所が限られる.本ビデオコーチング環境では,これまで実施されてきた対面での介入指導インタラクションを,ケアの実践動画を用いたビデオコーチングに置き換えることでこれらの問題を解決する.慢性期病院において,本学習環境に基づく学習を7事例実施し,ビデオコーチングによるケアスキルへの影響と介入指導インタラクションの特徴を分析した.その結果,ビデオコーチングにより認知症ケアスキルの向上を確認し,ビデオコーチングによる教育的な効果を明らかにした.また,介入指導の実践データからエキスパートの指導の特徴が明らかになり,組織全体で介入指導スキルを共有できる効果があることが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper describes the results of an analysis of the transformation of staff care skills and the characteristics of instructional interactions based on practical data collected in a medical care facility where an all-participant video coaching environment was introduced and the entire organization worked to continuously improve skills in dementia care. Dementia care requires advanced skills that are difficult to acquire, such as the ability to judge the situation according to the condition of a patient, in addition to the physical ability to practice care skills. To acquire such advanced skills, continuous practice and coaching interventions are required; however, face-to-face interventions are limited in time and space. This video coaching environment solves these problems by replacing the conventional face-to-face instructional interactions with video coaching using videos of care practices. We conducted seven cases of learning based on this learning environment in a chronic care hospital and analyzed the effects of video coaching on care skills and the characteristics of instructional interactions. The results showed that the video coaching improved the dementia care skills and revealed the educational effect of the video coaching. In addition, we found that the practical data of instructional interaction revealed the characteristics of expert instruction and the effect of sharing the instructional skills throughout an organization.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 63, 号 2, p. 491-502, 発行日 2022-02-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:03:21.673478
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3