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アイテム
より良いメディアエクスペリエンスのためのアンコンベンショナルカメラ
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216159
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216159d0684f85-15bf-4203-b97d-6ad34d4a66a3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
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CVIM:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2022-01-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | より良いメディアエクスペリエンスのためのアンコンベンショナルカメラ | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Unconventional Cameras for Better Media Experience | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 招待講演 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
兵庫県立大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, University of Hyogo | ||||||||
著者名 |
日浦, 慎作
× 日浦, 慎作
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著者名(英) |
Shinsaku, Hiura
× Shinsaku, Hiura
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 鑑賞を目的としない画像の獲得に用いる,いわば「機械の目」としてのカメラは人の特性に縛られる必要はなく,通常のカラーカメラのかわりに赤外線カメラや偏光カメラ,ハイスピードカメラ,マルチスペクトルカメラなどを利用するほうが良い場合があることは論をまたない.一方,視覚メディア機器・XR では人に提示する画像・映像を獲得するために,必然的に従来型のカメラを用いる.より具体的には,可視光帯内の分光分布を R/G/B の3原色で表すことや,毎秒 30~60 枚のフレームレートなどは人の視覚特性に倣って決められている.それでは視覚メディア機器・XR にはアンコンベンショナルカメラは不要なのだろうか?もちろんそのようなことはなく,スマートフォンに ToF カメラが搭載されるように,視覚的体験をより良くするためにアンコンベショナルカメラが活用される事例が増加している.この講演では,どのような機器や手法を用いるか,どのようなことを達成するのか,などの従来よく見られた切り口とは異なり,「情報がどのように光に埋め込まれ,取り出されるのか」という視点から論じることで,各論的でなく俯瞰的にアンコンベンショナルカメラと視覚メディア体験の関係を論じることを試みる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | It is not necessary to be bound by human characteristics to use a camera as a "machine eye" to acquire images that are not intended for viewing. Therefore, it is obvious that an infrared camera, polarization camera, high-speed camera, or multispectral camera may be better to use instead of a conventional color camera. On the other hand, visual media devices and XRs inevitably use conventional cameras to acquire images and videos to be presented to people. More specifically, the spectral distribution in the visible light band is represented by the three primary colors of R, G, and B, and the frame rate of 30 to 60 images per second is determined in accordance with human visual characteristics. So, is an unconventional camera unnecessary for a visual media device or XR? Of course not. Unconventional cameras are increasingly being used to improve the visual experience, as in the case of ToF cameras in smartphones. In this talk, I will try to give an overview to the relationship between unconventional cameras and visual media experience rather than from an individual perspective, by discussing from the viewpoint of "how information is embedded in and extracted from light", in contrast to the conventional approaches such as what kind of equipment is used and what is achieved. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2022-CVIM-228, 号 23, p. 1-6, 発行日 2022-01-20 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8701 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |