Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-01-19 |
タイトル |
|
|
タイトル |
事例創作オンライン協調学習における認知症見立て知の適用過程の分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of the Process of Applying Diagnostic Knowledge of Dementia in Case Creation Online Cooperative Learning |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学創造科学技術大学院 |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学創造科学技術大学院 |
著者所属 |
|
|
|
千葉大学医学部附属病院 |
著者所属 |
|
|
|
たろうクリニック |
著者所属 |
|
|
|
オレンジクロス |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学創造科学技術大学院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Shizuoka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Shizuoka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Chiba University Hospital |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tarou Clinic |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Orangecross |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Shizuoka University |
著者名 |
漆畑, 文哉
石川, 翔吾
上野, 秀樹
園田, 薫
村上, 佑順
桐山, 伸也
|
著者名(英) |
Fumiya, Urushibata
Shogo, Ishikawa
Hideki, Ueno
Kaoru, Sonoda
Yujun, Murakami
Ya, Kiriyama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿は,認知症見立て知の習得および適用の向上を志向して開発中の事例創作オンライン協調学習のデザインについて報告する.ある具体的な事例の検討を起点に深い学習を促す協調的な学習方法としてケース・メソッド教授法がある.この教授法では,授業者が用意した実際の事例に理論的知識を照合する過程で,知識に対する自己の習得状況を省察し,修正しながら新たな実践的知識の創出を図る.これに加え,介護実践の文脈では,多様な背景をもつ被介護者に対して個別具体的な介入が求められる.したがって,知識照合だけでなく,具体的状況を多視点から推定しながら知識を適用する,より高次なスキルの習得が求められる.そこで本研究は医療・介護従事者である学習者が理論的知識と個々の経験をもとに架空のケースを創作する協調学習を開発し,試験的に実施した.本稿では学習における知識の適用過程を分析した結果を示す. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper reports on the design of a case-based online collaborative learning approach that is being developed to promote the acquisition and adaptation of diagnostic knowledge about dementia. The case method of teaching is a collaborative learning method that promotes deep learning by examining a specific case. In this method, learner are encouraged to create new practical knowledge by reflecting on and revising their own acquisition of knowledge in the process of matching theoretical knowledge with actual cases prepared by the instructor. In addition, in the context of nursing care practice, individualized and specific interventions are required for care recipients with diverse backgrounds. Therefore, it is necessary to acquire not only knowledge collation but also higher-order skills to apply knowledge while estimating specific situations from multiple perspectives. In this study, we developed and piloted a collaborative learning method in which learners, who are medical and nursing care professionals, create fictional cases based on their theoretical knowledge and individual experiences. In this paper, we present the results of analyzing the process of applying knowledge in learning. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1271737X |
書誌情報 |
研究報告高齢社会デザイン(ASD)
巻 2022-ASD-22,
号 2,
p. 1-7,
発行日 2022-01-19
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2189-4450 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |