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  1. 研究報告
  2. デジタルコンテンツクリエーション(DCC)
  3. 2022
  4. 2022-DCC-030

歴史系博物館におけるARを用いた親子で体験できる展示手法の開発とデザイン

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/215993
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/215993
ff018f6b-399e-49dd-840b-b53cd885f897
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-DCC22030013.pdf IPSJ-DCC22030013.pdf (4.7 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-01-13
タイトル
タイトル 歴史系博物館におけるARを用いた親子で体験できる展示手法の開発とデザイン
タイトル
言語 en
タイトル Development and design of Augmented Reality -based exhibits for parents and children at history museums
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンテンツ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
多摩美術大学
著者所属
神戸大学
著者所属
多摩美術大学
著者所属
神戸大学
著者所属(英)
en
Tama Art University
著者所属(英)
en
Kobe University
著者所属(英)
en
Tama Art University
著者所属(英)
en
Kobe University
著者名 Jialiang, Zheng

× Jialiang, Zheng

Jialiang, Zheng

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伊藤, 扶桑

× 伊藤, 扶桑

伊藤, 扶桑

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楠, 房子

× 楠, 房子

楠, 房子

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稲垣, 成哲

× 稲垣, 成哲

稲垣, 成哲

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著者名(英) Jialiang, Zheng

× Jialiang, Zheng

en Jialiang, Zheng

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Fuyou, Itou

× Fuyou, Itou

en Fuyou, Itou

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Fusako, Kusunoki

× Fusako, Kusunoki

en Fusako, Kusunoki

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Shigenori, Inagaki

× Shigenori, Inagaki

en Shigenori, Inagaki

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 歴史系博物館において主流である文字と絵だけの展示解説方法では,展示物の持つ文化的背景等を学習することは難しい.とくに,子どもにとってはかなり困難であると考えられる.文字と絵という動きのない情報をテクノロジーにより面白く楽しい情報に変化させることが求められているといえる.ゲーミフィケーションの立場からのゲームデザイン要素やゲームの原則をゲーム以外の物事に応用することによって,来館者の好奇心を喚起し,文化財を親子で協調的に学習できる環境を提供したい.本研究では,AR 技術を通じて親子がコラボレーションゲームをしながら楽しく展示物の情報を学べる新しい展示手法を提案する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It is difficult for children to learn about the cultural background of the exhibits by using only text and pictures, which is the mainstream method of explanation in history museums. It is especially difficult for children. It can be said that there is a need to transform the motionless information of text and pictures into interesting and enjoyable information through technology. By applying game design elements and game principles from the standpoint of gamification to things other than games, we hope to arouse the curiosity of visitors and provide an environment where parents and children can learn about cultural properties in a cooperative manner. In this study, we propose a new exhibition method in which parents and children can enjoy learning information about the exhibits while playing a collaborative game through AR technology.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12628338
書誌情報 研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC)

巻 2022-DCC-30, 号 13, p. 1-6, 発行日 2022-01-13
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8868
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 15:58:17.047180
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