WEKO3
アイテム
自動運転車を用いたデマンド型交通における配車手法の実装と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/214258
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/214258430cec32-1776-4060-a756-63e6891bd865
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-11-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 自動運転車を用いたデマンド型交通における配車手法の実装と評価 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Implementation and Evaluation of Vehicle Allocation Method in On-demand Transport System for Autonomous Vehicles | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 交通システム | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
株式会社KDDI総合研究所 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
株式会社KDDI総合研究所 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
KDDI Research, Inc | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
KDDI Research, Inc | ||||||||||
著者名 |
恋塚, 葵
× 恋塚, 葵
× 大岸, 智彦
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | ユーザの希望に応じて乗合を実現するデマンド型交通は,人口減少が進んだ過疎地域においてより少ない経費で住民の足を確保できると着目されている.また,郊外部や農村部では運転手の不足が課題となっており,将来的には無人化した自動運転車の利用が望まれている.このような需要を見据え,筆者らは自動運転車向けデマンド型交通運行管理システムの開発を進めている.自動運転車の運行では,非サービス中を含めてスケジューリングを行うことが重要となる.提案する配車手法では,非サービス中の車両の待機場所である拠点から出発し各デマンドの輸送を終え拠点に帰着するまでの一連の運行をトリップと定義し,トリップに基づく配車計算を行う.本稿では,配車や予約管理の機能を含む運行管理システムを紹介するとともに,実証実験・シミュレーションを通じて配車手法の評価を示す. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | On-demand transport system, which realizes ride-sharing according to the wishes of users, is attracting attention as it can secure the transportation for residents at less cost in depopulated areas where the population is declining. In suburbs and rural areas, the shortage of drivers has become an issue, and the use of unmanned autonomous vehicles is desired in the future. In anticipation of such situation, we are developing an on-demand transport operation management system for autonomous vehicles. It is important to schedule even during non-service time in the operation of autonomous vehicles. Our proposed vehicle allocation method defines a series of operation from the base, which is a waiting place for non-serviced vehicles, to the completion of transportation of each demand and the return to the base as a trip, and calculates the vehicle allocation based on the trip. This paper introduces the operation management system that includes vehicle allocation and reservation management functions, and evaluates the vehicle allocation method through a demonstration experiment and simulations. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11851388 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告モバイルコンピューティングと新社会システム(MBL) 巻 2021-MBL-101, 号 35, p. 1-7, 発行日 2021-11-30 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8817 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |