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アイテム
組織的RDM支援サービスのためのエンタープライズアーキテクチャの検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/212654
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/21265483efd453-86bc-4ff4-847e-3e4192f7aafd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2021-08-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 組織的RDM支援サービスのためのエンタープライズアーキテクチャの検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Enterprise Architecture Approach for Institutionalized Research Data Management Service | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | RDM,シミュレーション | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya University | ||||||||
著者名 |
青木, 学聡
× 青木, 学聡
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著者名(英) |
Takaaki, Aoki
× Takaaki, Aoki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 研究データ管理 (Research Data Management,RDM) は,研究の開始から終了までを通じ,どのような研究データをどのように扱うかを定め,これを実践することである.この中には,研究データの入手,保存,共有,公開,破棄といった,研究データに対するあらゆる操作が含まれるが,多くの場合,これらは研究者毎の裁量下において選択されている.この一方,今日のオープンサイエンスの浸透,学術機関におけるガバナンス強化を背景とし,組織単位での RDM 手法の統一,共通化が求められている.組織単位での RDM 支援サービスの導入は,組織と研究者の意向,費用対効果等,様々な対立軸が存在し,これらのギャップを明確にしながら,組織と研究者の合意点を探る必要がある.本稿では,組織が RDM 支援サービスを導入する場合に想定するビジネスモデルの考え方,またこれを実現するためのエンタープライズアーキテクチャの構成方法について検討する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Research data management (RDM) is the practice of defining what research data is to be handled and how it is to be handled from the beginning to the end of a study. This includes all operations on research data, such as obtaining, storing, sharing, publishing, and destroying, which are often chosen at the discretion of each researcher. On the other hand, with the spread of open science and the strengthening of governance in academic institutions today, there is a need to unify and standardize RDM methods at the institutional level. The introduction of the institutional-wide RDM support services may include various conflicts, such as the intentions of the organization and researchers, cost effectiveness, etc. It is necessary to clarify these gaps and find a point of agreement between the institution and the researchers. In this article, we will discuss the concept of the business model assumed when an organization introduces RDM support service, and how to compose an enterprise architecture to realize it. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12326962 | |||||||
書誌情報 |
研究報告インターネットと運用技術(IOT) 巻 2021-IOT-55, 号 7, p. 1-5, 発行日 2021-08-30 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8787 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |