Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2021-03-15 |
タイトル |
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タイトル |
知覚刺激を提示するウェアラブルデバイスがユーザの主観時間に与える影響 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Information Presentation System for Manipulating User's Subjective Time Using Wearable Devices |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] ウェアラブルコンピューティング,情報提示,充実時程錯覚,時間評価,知覚刺激 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00210269 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
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立命館大学情報理工学部 |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者所属(英) |
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en |
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College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者名 |
清水, 友順
双見, 京介
寺田, 努
塚本, 昌彦
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著者名(英) |
Tomoyuki, Shimizu
Kyosuke, Futami
Tsutomu, Terada
Masahiko, Tsukamoto
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
人が主観的に判断する時間経過である主観時間の制御を実現できれば,楽しい時間を長く感じることや退屈な時間を短く感じることができる.そのため,先行研究ではPC上での知覚刺激量の操作によって主観時間を制御するシステムの提案が行われてきた.しかしながら,主観時間の制御はPC上での作業だけではなく,日常生活の様々なタスクにおいても必要となる.そこで本研究では,知覚刺激提示に基づく主観時間制御の利用シーンを拡大するため,ウェアラブルデバイスのつねに知覚刺激を提示可能な特徴に着目したシステムの提案を行った.実験では,頭部装着型ディスプレイによる視覚刺激,イヤホンによる聴覚刺激,スマートウォッチによる触覚刺激の3つのプロトタイプを実装し,3種類の刺激パターンを比較した.また,デバイス装着や知覚刺激が実験課題や主観的な認知に与える影響についても議論した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Controlling a user's passage of subjective time can improve their experiences such that a fun time becomes longer and a boring time becomes shorter. Thus, previous studies have proposed systems that control a user's subjective time based on presenting sensory stimuli in a PC. However, there are scenes that need to control subjective time during not only using PC but also daily-life. This paper focusses on wearable devices that enable to always present sensory stimuli and proposed the system controlling the user's subjective time for expanding use-case. The experiment evaluated the system that presents stimuli using a head-mounted display, earphones, and a smart-watch. Then, we conducted the within-subjects experiment that assigns 12 subjects to conditions of three prototypes and three stimulus-control patterns and asked to estimate the passage of time. Also, we discussed the influence on the experimental task and the subjective cognition from the devices or the stimuli. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 62,
号 3,
p. 968-980,
発行日 2021-03-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |