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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.62
  3. No.3

知覚刺激を提示するウェアラブルデバイスがユーザの主観時間に与える影響

https://doi.org/10.20729/00210269
https://doi.org/10.20729/00210269
98af596f-0442-4655-bdc5-97145146f5eb
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6203028.pdf IPSJ-JNL6203028.pdf (3.5 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2021-03-15
タイトル
タイトル 知覚刺激を提示するウェアラブルデバイスがユーザの主観時間に与える影響
タイトル
言語 en
タイトル Information Presentation System for Manipulating User's Subjective Time Using Wearable Devices
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] ウェアラブルコンピューティング,情報提示,充実時程錯覚,時間評価,知覚刺激
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00210269
ID登録タイプ JaLC
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属
立命館大学情報理工学部
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者所属(英)
en
College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者名 清水, 友順

× 清水, 友順

清水, 友順

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双見, 京介

× 双見, 京介

双見, 京介

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寺田, 努

× 寺田, 努

寺田, 努

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塚本, 昌彦

× 塚本, 昌彦

塚本, 昌彦

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著者名(英) Tomoyuki, Shimizu

× Tomoyuki, Shimizu

en Tomoyuki, Shimizu

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Kyosuke, Futami

× Kyosuke, Futami

en Kyosuke, Futami

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Tsutomu, Terada

× Tsutomu, Terada

en Tsutomu, Terada

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Masahiko, Tsukamoto

× Masahiko, Tsukamoto

en Masahiko, Tsukamoto

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 人が主観的に判断する時間経過である主観時間の制御を実現できれば,楽しい時間を長く感じることや退屈な時間を短く感じることができる.そのため,先行研究ではPC上での知覚刺激量の操作によって主観時間を制御するシステムの提案が行われてきた.しかしながら,主観時間の制御はPC上での作業だけではなく,日常生活の様々なタスクにおいても必要となる.そこで本研究では,知覚刺激提示に基づく主観時間制御の利用シーンを拡大するため,ウェアラブルデバイスのつねに知覚刺激を提示可能な特徴に着目したシステムの提案を行った.実験では,頭部装着型ディスプレイによる視覚刺激,イヤホンによる聴覚刺激,スマートウォッチによる触覚刺激の3つのプロトタイプを実装し,3種類の刺激パターンを比較した.また,デバイス装着や知覚刺激が実験課題や主観的な認知に与える影響についても議論した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Controlling a user's passage of subjective time can improve their experiences such that a fun time becomes longer and a boring time becomes shorter. Thus, previous studies have proposed systems that control a user's subjective time based on presenting sensory stimuli in a PC. However, there are scenes that need to control subjective time during not only using PC but also daily-life. This paper focusses on wearable devices that enable to always present sensory stimuli and proposed the system controlling the user's subjective time for expanding use-case. The experiment evaluated the system that presents stimuli using a head-mounted display, earphones, and a smart-watch. Then, we conducted the within-subjects experiment that assigns 12 subjects to conditions of three prototypes and three stimulus-control patterns and asked to estimate the passage of time. Also, we discussed the influence on the experimental task and the subjective cognition from the devices or the stimuli.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 62, 号 3, p. 968-980, 発行日 2021-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
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Ver.1 2025-01-19 18:05:08.834457
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