Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2021-02-26 |
タイトル |
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タイトル |
衣服シワに対するキャラクタイラスト特有の陰影形状のリアルタイムレンダリング |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Real-time Rendering of Shadow Shapes Peculiar to Character Illustrations for Clothes Wrinkles |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文] イラスト,レンダリング,陰影,シェーダ,シワ |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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東京工科大学大学院バイオ・情報メディア研究科 |
著者所属 |
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東京工科大学メディア学部 |
著者所属 |
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東京工科大学メディア学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Bionics, Computer and Media Sciences, Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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School of Media Science, Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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School of Media Science, Tokyo University of Technology |
著者名 |
青木, 明優花
阿部, 雅樹
渡辺, 大地
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著者名(英) |
Ayuka, Aoki
Masaki, Abe
Taichi, Watanabe
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,コンピュータを用いてイラストを描く人が増加しており,ツールの機能向上と描画手法の発展からクオリティの高いイラストを仕上げることができるようになった.イラストのクオリティを上げる重要なポイントはいくつかあるが,そのポイントの1つに陰影がある.人物の姿勢や衣服の凹凸をふまえた陰影描写には独特の法則がある.キャラクタの陰影付けでは,様々なパーツに対して陰影付けを行うが,その中でも衣服は大部分を占め重要である.さらに衣服の陰影付けではシワの影響が大きい.イラストでは,物理法則に従わない独特の法則を持つ陰影の付け方をすることがある.そこで本研究では,イラストへの陰影付けの作業時間や負荷の軽減を目的とし,イラスト特有の陰影付けのパターンを習得していない初心者への指針を提示することを目的とし,衣服シワに対してできるキャラクタイラスト画に特有の陰影生成手法を提案する.まず入力したシワの情報から陰影計算で使用する法線マップや距離マップを作成する.そのマップを参照し,3Dモデルを使用してシェーダで陰影となる部分の計算を行う.陰影計算の工程では,分類したシワ線の種類によって,アルゴリズムを変更する.これらの手法を実装し,衣服シワに対するイラスト特有の陰影付けを実現した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, the number of people who draw illustrations using a computer has increased, and it has become possible to finish high-quality illustrations by improving the functions of tools and developing drawing techniques. There are several important points that increase the quality of the illustration, but one of those points is shaded. The depiction of shadows based on the posture of a person and the unevenness of their clothing has its own unique rules. In shading a character, shading is performed on various parts, and clothes are the most important among them. In addition, wrinkles are significant in shading clothes. In illustration, shading is sometimes done in a way that has the rules specific to animated illustration drawings. In this study, we propose a method for generating illustration-specific shadows that can be applied to clothes wrinkles in order to provide a guideline for beginners who have not mastered the shading patterns specific to illustrations. Shading output depends on the meaning of wrinkles. In this study, wrinkle lines are classified into two types, “edge wrinkles” and “contour wrinkles”. First, input wrinkle information. From there, create a normal map and a distance map. In the shadow calculation, the edge wrinkles are calculated using the normal map, and the contour wrinkles are calculated using the distance map. Finally, the shading is generated by combining the shading information of the calculation result. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 9,
号 1,
p. 1-10,
発行日 2021-02-26
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |