WEKO3
アイテム
郊外地域における自動運転PMVの経験デザイン:高齢者の生活文脈とニーズに基づく検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209505
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209505d3b8dbad-42ca-4e7d-937b-141d3dda065b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-02-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 郊外地域における自動運転PMVの経験デザイン:高齢者の生活文脈とニーズに基づく検討 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | Designing the User Experience of Automated Personal Mobility Vehicles in Suburban Area: Considerations Based on Older Adults Needs and Contexts of Lives | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | IOT | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Keio University Graduate School of Media Design | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Keio University Graduate School of Media Design | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Keio University Graduate School of Media Design | ||||||||||||
著者名 |
山野, ひかり
× 山野, ひかり
× 佐藤, 千尋
× 砂原, 秀樹
|
|||||||||||
論文抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 自動運転技術の発展やパーソナルモビリティビークル (PMV) の登場により,自動運転ビークルの経験デザインも見直され始めている.このトピックについて,自動運転システムへの信頼や安全性の実現を目指す研究や,新たなコンセプトを持つモビリティの実証実験が進められている.一方で,利用者の生活文脈や要求を深く分析した上で自動運転ビークルの乗車経験がどうあるべきかにフォーカスした研究は少ない.そこで本論文では,郊外地域に住む高齢者が近距離の移動に求める要求を明らかにし,自律走行 PMV に求められる要素「運搬能力」「自律性」および「社会受容性」の確立を提案する.それらの要素は,千葉県八千代市米本団地を対象にしたモビリティサービス「ゾウガメ」のサービスデザインを行う過程で明らかにしていった.ゾウガメは,米本団地の誰もが使って自然である地域共有の移動サービスであり (社会受容性),利用者がアプリを通して出発地と目的地を指定すると,低速自動運転する PMV が迎えに来て利用者を目的地まで送迎する.利用者はゾウガメを使うと荷物を運ぶことができ (運搬能力),かつ運転タスクの負担なく楽に移動出来ながらも,運転に自分の意志を反映しながら自由に近所を動き回ることができる (自律性).ゾウガメのサービスデザインは人間中心設計の手法を用い,米本団地での一連のユーザスタディにおける発見に基づいて設計と実証を行った.本研究は,高齢者のモビリティに対するニーズや懸念点を明らかにすることで,将来的な PMV の経験デザインに貢献することを目的としている. | |||||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | With the developing driving technology and new mobility vehicles, UX design in new mobility services is also being reconsidered. This article proposes three concepts of personal mobility vehicles (PMV) for elderly people's actual use in suburban areas, which are “carrying capacity”, “autonomy” and “social acceptability”. These concepts are realized as “ZOUGAME”, a sharing mobility service with automated PMV for Yonamoto-danchi, a housing complex in Chiba. ZOUGAME supports short-distance transportation in daily life and stimulates user's activity during driving. ZOUGAME enriches the lives of elderly people living in Yonamoto-danchi, enabling them to reduce their moving load and operate the vehicle and go around their neighborhood. These concepts and ZOUGAME are designed based on the findings of a series of user researches in Yonamoto-danchi. This study provides a deep understanding of elderly people's needs and concerns in mobility and suggests that UX design of future PMVs should take them into account. | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12326962 | |||||||||||
書誌情報 |
研究報告インターネットと運用技術(IOT) 巻 2021-IOT-52, 号 10, p. 1-8, 発行日 2021-02-22 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2188-8787 | |||||||||||
Notice | ||||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||||
出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 情報処理学会 |