ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.62
  3. No.1

トピックモデルを用いたテレビ視聴におけるトレンド分析方法の提案

https://doi.org/10.20729/00208903
https://doi.org/10.20729/00208903
3b4cbadd-5221-45ed-91b1-60e508954183
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6201042.pdf IPSJ-JNL6201042.pdf (3.4 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2021-01-15
タイトル
タイトル トピックモデルを用いたテレビ視聴におけるトレンド分析方法の提案
タイトル
言語 en
タイトル A Proposal of Trend Analysis Method for TV Viewing Data based on Topic Model
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] トピックモデル,機械学習,テレビ視聴データ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00208903
ID登録タイプ JaLC
著者所属
株式会社エヌ・ティ・ティ・データ
著者所属
株式会社エヌ・ティ・ティ・データ
著者所属
エヌ・ティ・ティ・データ先端技術株式会社
著者所属
中央大学
著者所属
早稲田大学
著者所属(英)
en
NTT DATA Corporation
著者所属(英)
en
NTT DATA Corporation
著者所属(英)
en
NTT DATA INTELLILINK Corporation
著者所属(英)
en
Chuo University
著者所属(英)
en
Waseda University
著者名 坂元, 哲平

× 坂元, 哲平

坂元, 哲平

Search repository
小林, 佑輔

× 小林, 佑輔

小林, 佑輔

Search repository
中川, 慶一郎

× 中川, 慶一郎

中川, 慶一郎

Search repository
生田目, 崇

× 生田目, 崇

生田目, 崇

Search repository
後藤, 正幸

× 後藤, 正幸

後藤, 正幸

Search repository
著者名(英) Teppei, Sakamoto

× Teppei, Sakamoto

en Teppei, Sakamoto

Search repository
Yusuke, Kobayashi

× Yusuke, Kobayashi

en Yusuke, Kobayashi

Search repository
Keiichiro, Nakagawa

× Keiichiro, Nakagawa

en Keiichiro, Nakagawa

Search repository
Takashi, Namatame

× Takashi, Namatame

en Takashi, Namatame

Search repository
Masayuki, Goto

× Masayuki, Goto

en Masayuki, Goto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,消費者の嗜好の多様化にともない,テレビ業界においても視聴者の嗜好に寄り添った魅力的な番組戦略や広告戦略を編成する必要性が増している.このような問題意識と,デジタル化によるデータの蓄積を背景にテレビ視聴データの分析事例が報告されている.一方で,従来研究では視聴履歴を用いて視聴者と番組の関係性を表現することを目的としたモデル化事例についての議論は盛んではない.そこで本研究では,両者の関係性をトピックモデルに基づくクラスタリングによってモデル化するデータ分析手法を提案する.一般に視聴者の嗜好は時間的に変化することが考えられるため,時系列を考慮したトレンドの分析を可能とするような分析法が必要である.ここで,ドラマ番組のように3カ月を1クールとして放送される番組がいっせいに変わるというテレビ特有の事象に対して,単純なクラスタリング法ではクラスタの継続性が保たれないという問題があるため,その問題に対応するトレンド分析法を提案する.さらに,得られた結果を用いた分析を直感的に行うために,サンキーダイアグラムを用いた可視化を施す.また,多様な視聴者の視聴傾向を1つのクラスタへ一意に所属させる場合と,複数クラスタへの所属を許容する場合の2つの分析法を提案し,比較を行う.最後に,提案分析法を実際のテレビ視聴データに適用し,提案法の有効性を示すとともに,結果の分析を行い視聴者のテレビ視聴行動を明らかにする.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Due to the recent diversification of consumer preferences, it has become more important to make attractive TV programs for viewers. For such purposes, it is desirable to make use of TV viewing data that have become possible to be accumulated through digitalization. Under the background, some case studies on the analysis of TV viewing data have been reported. However, few previous studies have discussed about modeling from viewing history in order to understand the relationship between viewers and TV programs. Therefore, this study proposes data analysis methods to represent the relationship between them by clustering based on topic model. Since it is considered that viewers' preferences change over time and TV programs change by seasons (such as drama programs in particular), the proposed analytical methods can adjust on the trends. Furthermore, the visualization using Sankey diagram is drawn in order to make the analysis intuitive. We also propose and compare two analytical methods for the case of viewers' viewing tendency belong to a single cluster and allowing them to belong to multiple clusters. Finally, we demonstrate a real data analysis applied the proposed method in order to show the effectiveness of our proposed method and to clarify TV viewing behaviors.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 62, 号 1, p. 346-356, 発行日 2021-01-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:04:10.806091
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3