Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2020-03-15 |
タイトル |
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タイトル |
Q&Aシステムにおける回答意欲を向上させるためのバーチャルエージェントデザインツール |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Virtual Agent Design Tool for Improving Motivation of Providing Knowledge |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:若手研究者] 知識共有,バーチャルエージェント,バーチャルキャラクタ,Q&Aウェブサイト |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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福知山公立大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Fukuchiyama |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Technology |
著者名 |
尹, 浩
山本, 景子
倉本, 到
辻野, 嘉宏
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著者名(英) |
Hao, Yin
Keiko, Yamamoto
Itaru, Kuramoto
Yoshihiro, Tsujino
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
通信技術の発展にともない,Q&Aウェブサイトは大規模な知識共有の重要な手段の1つになっている.しかし,Q&Aウェブサイトにおける回答者と質問者の間には,1)相手のことが分からない,2)質問者の態度やいい方が好きではない,という2点に起因する知識共有バリアが存在する.そこで本論文では,これらのバリアを低減するために,Q&Aシステムにおいて質問者と回答者を仲介する,各ユーザにとって好ましいバーチャルエージェントがデザインできるツールを提案する.このツールでは,エージェントの外見と性格に関するパラメータをユーザが調整するだけで自分にとって好ましく感じるエージェントが自動生成される.評価実験の結果より,このツールを用いることで,実験参加者の大多数が自分にとって好ましいバーチャルエージェントを作成できることが確認できた.また,作成されたエージェントをQ&Aシステムに導入した場合,回答意欲が高まることが分かった. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
With the development of communication technology, Q&A websites have become one of the most common avenues for large scale knowledge sharing. However, two types of barriers between questioners and respondents make knowledge sharing difficult: 1) low relatedness between users, and 2) an arrogant or negative attitude exhibited by questioners. In order to lower these barriers, we propose a virtual agent design tool. In this tool, each favorable virtual agent for each user can be designed with some parameters for the appearance and personality of the agent. On Q&A system, the user's own virtual agent mediates between questioners and respondents. The results of an experimental evaluation indicated that the most participants can design their favorite virtual agents by the proposed tool, and the virtual agents can improve the motivation to answer questions. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 3,
p. 618-627,
発行日 2020-03-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |