Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2020-02-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
IoT・ポリー:動機づけおよび能力獲得のためのIoTセキュリティゲーム演習ツールの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
IoT-Poly: An IoT Security Game Practice Tool for Learners Motivation and Skills Acquisition |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] IoTセキュリティ,ゲーム演習,リスクアセスメント,CAPEC,ENISA |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
奈良先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
奈良先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Nara Institute of Science and Technology |
著者名 |
近江谷, 旦
門林, 雄基
|
著者名(英) |
Tan, Omiya
Youki, Kadobayashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
サイバー攻撃による被害が増加していることを受け,セキュリティ人材の不足が問題視されている.学習者がセキュリティ教育に関心を持てていないこと,セキュリティ担当者がセキュリティ疲れを抱いていることを受けてセキュリティ人材に必要な能力の獲得と学習者のモチベーションの維持が大きな課題であるといえる.本稿では,上記の課題を克服するため,既存のサイバーセキュリティゲーム演習では着目していない領域に焦点を当てたサイバーセキュリティゲーム演習ツール,IoT・ポリーを提案する.IoT・ポリーではIoTシステムのリスクアセスメントのプロセスを通して,セキュリティ人材に必要な能力の獲得を目指す.IoT・ポリーを用いた演習を3回実施し,カークパトリックの4段階評価のうち,学習者の反応と学習の効果を評価した.MEEGA+と呼ばれる教育ゲームの評価指標を活用し,IoT・ポリーを含む4つの演習ツールで学習者の反応を比較した.IoT・ポリーの結果はARCS動機づけモデルの項目において,平均値で比較すれば,他の演習と同等以上の値となったが,有意差は認められなかった.学習の効果はIoT・ポリーでカード化したコンテンツの理解度を質問したアンケート結果と演習で記録したワークシートの分析により評価した.評価の結果,IoT・ポリーは学習者に動機づけを与えつつ,セキュリティ人材に必要な能力を獲得させるうえで有用なツールであることを示した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The current shortage of cybersecurity personnel is a serious issue that is exacerbated by the increase of damage caused by cyber attacks. The said personnel faces several challenges for acquiring the necessary abilities to perform well due to a lack of learner's motivation in security education and a general security fatigue. In this paper, we propose a cyber game exercise tool, IoT-Poly, which focuses on areas that are hitherto unsupported by the existing cyber game exercises. IoT-Poly aims to help cybersecurity personnel acquire the necessary skills to handle security issues that are related to the Internet of Things (IoT) through risk assessment. We conducted three experiments using IoT-Poly to evaluate the reaction and the learning effect of the learners with the Kirkpatrick's four grades evaluation. We compared the results of learners' reactions of IoT-Poly with three other exercise tools by using the evaluation index of the educational game called MEEGA+. The results of IoT-Poly were rated as equal to or higher than the results of the other exercise tools in the ARCS motivation model but there was no significant difference. We evaluated the effects of learning by analyzing the results of the questionnaires asking the degree of understanding of the content of IoT-Poly, and the worksheets recorded in the exercises. The evaluation results showed that IoT-Poly is a useful tool for cybersecurity personnel to acquire the necessary abilities while keeping their learners' motivation high. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 6,
号 1,
p. 40-51,
発行日 2020-02-21
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |