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  1. 論文誌(トランザクション)
  2. データベース(TOD)[電子情報通信学会データ工学研究専門委員会共同編集]
  3. Vol.18
  4. No.4

EVの冬季長距離運転支援のための事前エネルギー消費量可視化システム

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2005279
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2005279
58b7fdb8-5545-40cd-91c2-bc99484ac10f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TOD1804009.pdf IPSJ-TOD1804009.pdf (15.8 MB)
 2027年10月30日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2025 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, DBS:会員:¥0, IFAT:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Trans(1)
公開日 2025-10-30
タイトル
言語 ja
タイトル EVの冬季長距離運転支援のための事前エネルギー消費量可視化システム
タイトル
言語 en
タイトル Investigating Information Needs During Spreadsheet Data Analysis
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] 電気自動車,モビリティ,CANデータ,地理データ,気象データ,エネルギー消費予測
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報学府情報環境専攻
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報学府情報環境専攻
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報学府情報環境専攻
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報学府情報環境専攻
著者所属
横浜国立大学理工学部数物・電子情報系学科
著者所属
横浜国立大学理工学部数物・電子情報系学科
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報研究院
著者所属(英)
en
Department of Information Environment, Graduate School of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Information Environment, Graduate School of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Information Environment, Graduate School of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Information Environment, Graduate School of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Mathematics, Physics, Electrical Engineering and Computer Science, College of Engineering Science, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Mathematics, Physics, Electrical Engineering and Computer Science, College of Engineering Science, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Faculty of Environment and Information Sciences, Yokohama National University
著者名 何,新

× 何,新

何,新

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劉,屹

× 劉,屹

劉,屹

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田中,悠斗

× 田中,悠斗

田中,悠斗

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中島,誠敬

× 中島,誠敬

中島,誠敬

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唐戸,涼太

× 唐戸,涼太

唐戸,涼太

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藤田,歩夢

× 藤田,歩夢

藤田,歩夢

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富井,尚志

× 富井,尚志

富井,尚志

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著者名(英) Xin He

× Xin He

en Xin He

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Yi Liu

× Yi Liu

en Yi Liu

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Yuto Tanaka

× Yuto Tanaka

en Yuto Tanaka

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Masataka Nakajima

× Masataka Nakajima

en Masataka Nakajima

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Ryouta Karato

× Ryouta Karato

en Ryouta Karato

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Ayumu Fujita

× Ayumu Fujita

en Ayumu Fujita

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Takashi Tomii

× Takashi Tomii

en Takashi Tomii

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 電気自動車(EV)の長距離走行において,走行前に正確なエネルギー消費量を予測し可視化することは,適切な充電計画やルート選択を行ううえで重要である.特に冬季には低気温により,エアコンの電力需要が増加するとともに,転がり抵抗も増加する.そのため,従来の速度と勾配のみを考慮した手法では不十分であった.それに対して本研究では,気温を説明変数としたエアコンの消費電力量予測モデルの改善を行った.さらに,気温が転がり抵抗に及ぼす影響もモデル化し,予測精度を向上させた.次に,冬季の長距離運転計画を支援するため,このモデルを用いてエネルギー消費量可視化システムを構築した.提案システムでは,地点ごとのエネルギー消費量およびSOC(State Of Charge)の推移を地図上に可視化する.加えて,異なるエアコン設定温度や複数ルート選択時における目的地到達の可能性,必要な充電回数,推奨される充電地点を直観的に提示する.これにより,冬季におけるEVユーザが,より現実的かつ有用な長距離走行計画を立案できることを示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Electric vehicles (EVs) require precise predictions and visualizations of energy consumption prior to long-distance trips to ensure effective charging planning and optimal route selection. In winter conditions, low temperatures significantly increase both the power demand of air conditioning systems and the vehicle's rolling resistance. As a result, conventional prediction models that only consider driving speed and road gradient are insufficient. To address this, we developed an enhanced energy consumption prediction model that incorporates ambient temperature as an explanatory variable for accurately estimating the energy use of air conditioning systems. Additionally, we modeled the temperature-dependent changes in rolling resistance to further improve prediction accuracy. Based on this improved model, we constructed an energy consumption visualization system designed to support long-distance EV travel planning specifically in winter conditions. The proposed system visualizes energy consumption and state-of-charge (SOC) trajectories along selected routes. It also intuitively presents the likelihood of reaching the destination, required number of charging stops, and recommended charging locations, considering different air conditioning temperature settings and multiple routing options. Our findings demonstrate that this system enables EV users to plan more practical and reliable long-distance journeys during winter.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11464847
書誌情報 情報処理学会論文誌データベース(TOD)

巻 18, 号 4, p. 64-78, 発行日 2025-10-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7799
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-10-24 01:59:03.103810
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