WEKO3
アイテム
大学初年次生における情報リテラシーとPCの使用開始時期との関係
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/200366
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/20036647ee7482-0462-4f0e-a89a-62588940676b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-11-08 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学初年次生における情報リテラシーとPCの使用開始時期との関係 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | The relationship between information literacy and the period of beginning PC use for first-year university students | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
山口県立大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
山口県立大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Yamaguchi Prefectural University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Yamaguchi Prefectural University | ||||||||||
著者名 |
吉永, 敦征
× 吉永, 敦征
× 畔津, 忠博
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本論文ではアンケート結果に基づき,大学初年次生が獲得している情報リテラシーとパソコン (PC) の使用開始時期との関係について報告する.情報リテラシーが獲得できているかどうかの指標として,PC の入力に関する主観的評価を採用した.この指標に基づいて学生を情報リテラシーの高いグループと低いグループに分けて,それぞれのグループに属する学生の特徴を調べた.その結果,特に小学生のときに家庭で PC の使用を始めた学生は,情報リテラシーの指標が高い傾向にあった.このことから,情報リテラシーは家庭環境に依存する文化資本であり,その獲得においては PC 等の情報端末を利用する時期が重要であることが示唆される.また,情報リテラシーの指標が高い学生は,一般に良く利用される PC のアプリケーションの利用率が高かった.その一方で,小学生のときに自宅で PC に触れていない学生であったとしても,情報リテラシーの指標が高い学生が一部存在しており,学校教育が有効である可能性も存在している. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This paper focuses on survey data which shows a strong relationship between information literacy and the period of beginning PC use for students. Data regarding the period when students begin to use computers was obtained from a questionnaire, and the results show that the earlier students began to use computers in their lives, they possess comparatively superior information literacy skills. Thus, it can be inferred from these results that information literacy is dependent on cultural capital and that the period students begin to use computers is important. Also, students who possess high computer literacy skills tend to use more computer applications and computers much more than students with less computer literacy skills. On the other hand, there are students with high computer literacy skills even though they did not use computers in their home at an early age, so there is a strong possibility these students received effective educational instruction at school. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2019-CE-152, 号 8, p. 1-5, 発行日 2019-11-08 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |