Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2025-05-10 |
タイトル |
|
|
言語 |
ja |
|
タイトル |
デジタル文化資源の活用・共同的構築のためのリテラシー学習プログラム設計:「デジタル・コモンズ・プロジェクト」の実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Developing Literacy for Using and Co-Creating Digital Cultural Resources: Practices from the Digital Commons Project |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾ミュージアム・コモンズ |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾ミュージアム・コモンズ |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾ミュージアム・コモンズ |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio Museum Commons, Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio Museum Commons, Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio Museum Commons, Keio University |
著者名 |
大島,志拓
本間,友
宮北,剛己
|
著者名(英) |
Yukihiro Oshima
Yu Homma
Goki Miyakita
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ミュージアムをはじめとする文化機関が進めるコレクションデジタル化の取り組みによって、近年、社会において活用可能なデジタル文化資源は増加している。その一方でその作成と活用の主体は一部のコミュニティの成員に限定されている。「デジタル・コモンズ・プロジェクト」は、この課題を出発点として、社会の多様な成員とともに共同的にデジタル文化資源を構築・活用する手法を模索している。本発表では、プロジェクトの実践から、デジタル文化資源の活用に関わるスキルセットの定義、リテラシー学習プログラムの設計、ワークショップの試行について報告する。特に、ZINE制作を主軸とした多世代参加型のワークショップの分析を通じて、協働的な制作活動が、世代間のデジタル・リテラシーの差を補完し合う場を生み出し、文化資源との新たな関係性の構築に寄与する可能性について考察する。 |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
With the digitization of collections promoted by museums and other cultural institutions, the availability of digital cultural resources has significantly increased in recent years. However, the creation and utilization of such resources remain largely confined to members of specific expert communities. The “Digital Commons Project” addresses this issue by exploring methods for collaboratively constructing and utilizing digital cultural resources with diverse members of society. This presentation reports on the project's practical efforts, including the definition of skill sets related to digital resource use, the design of literacy learning programs, and the implementation of workshops. Focusing particularly on intergenerational ZINE-making workshops, the analysis reveals how collaborative creation serves as a site where differences in digital literacy can be bridged, thus contributing to the formation of new relationships with cultural resources. |
|
言語 |
en |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN1010060X |
書誌情報 |
研究報告人文科学とコンピュータ(CH)
巻 2025-CH-138,
号 5,
p. 1-3,
発行日 2025-05-10
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8957 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |