Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2019-10-15 |
タイトル |
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タイトル |
浸水シミュレーション予測による浸水徒歩避難の検討 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
An Evaluation of Flood Evacuation Using Flood Forecast Based on Computational Fluid Dynamics |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:エージェント理論・技術とその応用] マルチエージェント,徒歩,避難,浸水,シミュレーション |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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国立研究開発法人海洋研究開発機構 |
著者所属 |
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国立研究開発法人海洋研究開発機構 |
著者所属 |
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株式会社ベクトル総研 |
著者所属 |
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株式会社ベクトル総研 |
著者所属 |
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国立研究開発法人海洋研究開発機構 |
著者所属(英) |
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en |
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Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Vector Research Institute, Inc. |
著者所属(英) |
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en |
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Vector Research Institute, Inc. |
著者所属(英) |
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en |
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Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology |
著者名 |
廣川, 雄一
西川, 憲明
山田, 武志
印南, 潤二
浅野, 俊幸
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著者名(英) |
Yuichi, Hirokawa
Noriaki, Nishikawa
Takeshi, Yamada
Junji, In-nami
Toshiyuki, Asano
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,集中豪雨など極端気象現象の発生頻度が増加しており,河川氾濫などの水害発生につながる可能性がある.水害発生時における防災・減災では,あらかじめ避難計画などの事前防災を検討しておくことが重要である.著者らは避難者ごとに異なる土地鑑を考慮した徒歩経路探索モデルを提案し,浸水シミュレーションと連成可能な徒歩避難シミュレータを構築した.浸水避難シミュレーション例ではIoTデバイスなどを用いた浸水状況のリアルタイム把握により避難完了率が向上することを明らかにした.本稿では浸水の将来予測が可能となった場合,どの程度避難完了率が改善するかを検討する.浸水避難シミュレーション例において,目視で浸水状況を把握する場合には,未確認の道路は被災していると予測すると避難完了率が高くなり,対向流の発生頻度は低くなることが分かった.また,IoTセンサ群とシミュレーションにより浸水の短期予測情報を避難者に提示した場合,避難完了率の向上だけではなく,避難者が浸水している時間を減少できる可能性が示唆された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, the observed frequency of extreme weather phenomena such as torrential downpour has been increasing, which is a possibility of causing flood damage such as flooding of the river and etc. In order to mitigate the damage to the pedestrian in a flood disaster, a prior consideration of disaster prevention such as evacuation planning is considered to be one of the important topics. The authors have proposed the route choice model of pedestrians that considers pedestrian's individual map recognition: the position of refuges, routes, and the condition of roads. The authors have also developed the pedestrian simulator that can be coupled with a physical simulation such as computational fluid dynamics. In an example of pedestrian simulation during a flood evacuation, a real-time recognition of flooded area using such that Internet of Things devices has possibility to improve the evacuation completion ratio. In this paper, we investigate to what extent the evacuation completion ratio improves when the future prediction of flooding area becomes possible. An example of flood evacuation simulation for pedestrians shows that an evacuation ratio increases and the counter-flow of pedestrians decreases when a pedestrian assumes visually unconfirmed roads to be suffered. The example also shows that a short-term prediction of flooded area by physical simulation using computational fluid dynamics could improve the evacuation completion ratio and reduce the inundation time. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 60,
号 10,
p. 1672-1682,
発行日 2019-10-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |