ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.5
  4. No.3

子供のプログラミング能力の獲得段階に関する定量的分析:小学校4~6年生のScratchプログラミングを対象として

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/199688
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/199688
3a44702d-f554-4f73-a285-c3925abc188f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0503005.pdf IPSJ-TCE0503005.pdf (1.8 MB)
Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2019-10-11
タイトル
タイトル 子供のプログラミング能力の獲得段階に関する定量的分析:小学校4~6年生のScratchプログラミングを対象として
タイトル
言語 en
タイトル Quantitative Analysis for Acquisition of Children's Programming Skills: Scratch Programming of Grade 4-6
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] プログラミング教育,コンピュテーショナル・シンキング,学習分析
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
千葉県立生浜高等学校
著者所属
放送大学教養学部
著者所属
放送大学教養学部
著者所属(英)
en
Chiba Prefectural Oihama High School
著者所属(英)
en
Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan
著者所属(英)
en
Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan
著者名 太田, 剛

× 太田, 剛

太田, 剛

Search repository
加藤, 浩

× 加藤, 浩

加藤, 浩

Search repository
森本, 容介

× 森本, 容介

森本, 容介

Search repository
著者名(英) Go, Ota

× Go, Ota

en Go, Ota

Search repository
Hiroshi, Kato

× Hiroshi, Kato

en Hiroshi, Kato

Search repository
Yosuke, Morimoto

× Yosuke, Morimoto

en Yosuke, Morimoto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 新学習指導要領で2020年度より小学校からプログラミング教育を実施することが明記されたが,プログラミング能力の獲得段階に関する情報は少ない.そこで本研究では,その獲得段階を明らかにするため,Scratchコミュニティにおいて小学校4~6年生が作成した900本近いScratchプログラムを対象に定量的な分析を行った.分析には,コンピュテーショナル・シンキング概念をもとにした評価基準を用いた.分析の結果,小学校4年生では,分岐・ループ・変数などの基本的なプログラミングができること,小学校6年生では,分岐・ループの入れ子や,カスタムブロックを使用できるようになることを示した.そして小学校4・5年生と6年生の間にプログラミング能力が向上することを示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Although the new Curriculum Guidelines of Japan announced that programming education is going to start in elementary schools in FY2020, there is few information on the stage of acquisition of children's programming skills. Therefore, this study analyzed nearly 900 Scratch programs created by children of grade 4-6 and made developmental stages of programming clear. Before analyzing, we developed new assessment criteria based on computational thinking concepts. The result shows that children of grade 4 can develop basic program with conditionals, loops and data and children of grade 6 can use nesting of conditionals/loops, and custom blocks. It also shows that children gradually develop their programming skills during grade 4, 5 and 6.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 5, 号 3, p. 35-43, 発行日 2019-10-11
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 21:36:17.614559
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3