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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.60
  3. No.2

ランダムフォレストによる路線バス運行状態分類

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/194380
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/194380
57c4bcdd-9699-4f94-ab85-92133987c07e
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6002033.pdf IPSJ-JNL6002033.pdf (2.1 MB)
Copyright (c) 2019 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2019-02-15
タイトル
タイトル ランダムフォレストによる路線バス運行状態分類
タイトル
言語 en
タイトル Classification Method for Bus Operation States Based on Random Forest
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:ネットワークサービスと分散処理] IoT,ITS,機械学習,センサデータ,公共交通データ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
奈良先端科学技術大学院大学総合情報基盤センター
著者所属
京都産業大学コンピュータ理工学部
著者所属
奈良先端科学技術大学院大学総合情報基盤センター
著者所属(英)
en
Information Initiative Center, Nara Institute of Science and Technology
著者所属(英)
en
Faculty of Information Science and Engineering, Kyoto Sangyo University
著者所属(英)
en
Information Initiative Center, Nara Institute of Science and Technology
著者名 米澤, 拓也

× 米澤, 拓也

米澤, 拓也

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新井, イスマイル

× 新井, イスマイル

新井, イスマイル

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秋山, 豊和

× 秋山, 豊和

秋山, 豊和

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藤川, 和利

× 藤川, 和利

藤川, 和利

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著者名(英) Takuya, Yonezawa

× Takuya, Yonezawa

en Takuya, Yonezawa

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Ismail, Arai

× Ismail, Arai

en Ismail, Arai

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Toyokazu, Akiyama

× Toyokazu, Akiyama

en Toyokazu, Akiyama

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Kazutoshi, Fujikawa

× Kazutoshi, Fujikawa

en Kazutoshi, Fujikawa

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 バス運行業者が導入しているデジタルタコグラフで記録されている運行・回送・休憩といった車両状態は現状,運転者の手入力に依存しており,運転者の負担が大きい.本研究では,デジタルタコグラフから得られる車速・エンジン回転数や,GPS等から得られるセンサデータを機械学習することで,バスの運行状態の自動分類を試みる.センサデータに加えて,それらを加工して得た,停留所・事業所までの距離等の特徴量をランダムフォレストの入力とする自動分類手法を提案・実装し,2路線の実運行データで評価した結果,同一路線モデルにおいて92.9%の正答率を得た.このモデルにおいて運行ごとの運転者の手入力データと比較した結果,運転者による手入力よりも提案手法が4.1%~16.9%高い正答率を得た.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The state of the bus such as operation, forwarding, and break recorded in the digital tachograph depends on the manual input by the driver, and the drivers suffer from the burden. In this research, we attempt automatic classification of bus operation status by machine learning of vehicle speed/engine speed, GPS, and etc., which are obtained from digital tachograph, GPS, and etc. In addition to the raw sensor data, we propose additional features such as a distance to a bus stop, a distance to the business office, a distance to a car wash place, and etc., which are obtained by processing the raw data. As a result of the experiments in the real two routes, we obtained a correct answer rate of 0.929 in the same route model. Furthermore, the proposed method gained 4.1% to 16.9% higher correct answer rate than the manual input by the drivers.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 60, 号 2, p. 561-571, 発行日 2019-02-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
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Ver.1 2025-01-19 23:30:24.604256
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