Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-03-09 |
タイトル |
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タイトル |
ユーザの顔と周囲のインターバル撮影画像を用いたハッピー共感支援システム |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Empathy Enhancement Support System Using Interval Shooting Images of User's Face and Surroundings |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属 |
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大阪大学 |
著者所属 |
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京都工芸繊維大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Techinology |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Techinology |
著者所属(英) |
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en |
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Osaka Uniersity |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Institute of Techinology |
著者名 |
飯田, 真彩
山本, 景子
倉本, 到
辻野, 嘉宏
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著者名(英) |
Mai, Iida
Keiko, Yamamoto
Itaru, Kuramoto
Yoshihiro, Tsujino
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
人が他者と共感する機会は生活の中に多く存在する.十分な共感が続くと両者のコミュニケーションが円滑になり人間関係も良好になる.そのため,近しい人と共感することは重要であるといえる.しかし,共感が不十分になる場合が数多く存在する.本研究ではそのうち近しい人との間で共感が不十分になる大きな原因である 「共感してもらいたい人が経験したイベントと,共感する人に説明するイベントの内容 (擬似イベント) の差が大きい」 という問題に着目し 「嬉しい」 「楽しい」 「満足」 などといったハッピーな感情の共感を支援するシステムを提案する.提案システムはインターバル撮影によりユーザの顔とその周囲を記録する,記録された写真とハッピーなイベントの起点の情報から擬似イベントを作成する,擬似イベントをタブレット上で提示する,という 3 機能から構成される.これらの機能を有するプロトタイプを実装し,評価実験を行った.その結果,提案システムは既存手法であるスマートフォンを用いた写真撮影と同程度かそれ以上に共感を強められることと,話し手の顔画像は共感を強める可能性があることが分かった. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
People often empathize with each other. Enough empathy with each other can achieve better communication and make better human relationship. Therefore, empathy with close people is more important. However, sometimes people can not get enough empathy in daily life because of some problems between talkers and listeners. In this paper, we focus on a problem of the difference between an event which a talker experienced and the contents that he / she gives to the listener, and propose a life-log sharing system using face images to support communication with enough empathy of happy emotions (e.g. joyful, fun, satisfied). The system has three functions: capturing user's face images and images around the user using interval photographing, making log data of events which the user feel happy, viewing some images from the log data. We built a prototype of the system and evaluated it. As the result, it is found that the proposed system can make empathy as much as or stronger than a common method using smartphones, and images of participant's face can be useful for making better communication with enough empathy. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA1221543X |
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
巻 2018-HCI-177,
号 8,
p. 1-8,
発行日 2018-03-09
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8760 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |