ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.4
  4. No.1

Pedagogical Agentの導管メタファ・ジェスチャが学習者の理解に与える効果

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185908
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185908
a6070359-f34c-4a65-9ec7-d7f3477db89f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0401009.pdf IPSJ-TCE0401009.pdf (1.6 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2018-02-20
タイトル
タイトル Pedagogical Agentの導管メタファ・ジェスチャが学習者の理解に与える効果
タイトル
言語 en
タイトル The Effect of Conduit Metaphoric Gestures Performed by a Pedagogical Agent on Learners' Understanding
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] 教育エージェント,隠喩的ジェスチャ,導管メタファ・ジェスチャ,学習者の理解
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
東京工科大学メディア学部
著者所属
横浜国立大学大学院環境情報研究院
著者所属
青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科
著者所属(英)
en
School of Media Science, Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Faculty of Environment and Information Science, Yokohama National University
著者所属(英)
en
Department of Integrated Information Technology, College of Science and Engineering, Aoyama Gakuin University
著者名 長谷川, 大

× 長谷川, 大

長谷川, 大

Search repository
白川, 真一

× 白川, 真一

白川, 真一

Search repository
佐久田, 博司

× 佐久田, 博司

佐久田, 博司

Search repository
著者名(英) Dai, Hasegawa

× Dai, Hasegawa

en Dai, Hasegawa

Search repository
Shinichi, Shirakawa

× Shinichi, Shirakawa

en Shinichi, Shirakawa

Search repository
Hiroshi, Sakuta

× Hiroshi, Sakuta

en Hiroshi, Sakuta

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文では,Pedagogical Agent(PA)が説明を行う際に用いる導管メタファ・ジェスチャが,学習者における専門用語の記憶定着,抽象概念間の関係性の理解,学習体験,および,PAの知覚に与える影響を評価する.実験は,ジェスチャ要因(スピーチ・ジェスチャ・マッチ条件vs.スピーチ・ジェスチャ・ミスマッチ条件vs.ジェスチャなし条件)を操作する1要因3水準参加者間実験デザインとし,用語記入課題,図形選択課題,およびアンケートによって評価を行った.大学生140名によるオンライン実験の結果,スピーチ・ジェスチャ・マッチ条件で,スピーチ・ジェスチャ・ミスマッチ条件およびジェスチャなし条件と比較して,図形選択課題スコアに向上がみられた.またスピーチ・ジェスチャ・マッチ条件で,ジェスチャなし条件と比較して,参加者がより学習内容の理解に努めていたことが明らかになった.これらのことより,PAの導管メタファ・ジェスチャは学習者にとって内容理解の補助になることが示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we examine the impact of conduit gestures performed by Pedagogical Agent (PA) on learners' memorization of technical terms, understanding of relationships between abstract concepts, learning experience, and perception of the PA. The study employed a one-factor three-level between-participants design where we manipulated gesture factor (speech-gesture match vs. speech-gesture mismatch vs. no-gesture). The data of 140 students were acquired in an on-line experiment. As the results, we found that students showed accurate understanding of the relationship between abstract concepts when the PA used conduit gestures matched to speech content than when used gestures mismatched, and no gesture. Also, we found that students tried to understand the contents harder when the PA used conduit gestures matched to speech content than when used no gesture. Those results suggest that conduit gestures performed by PA help learners to better understand the learning contents.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 4, 号 1, p. 83-92, 発行日 2018-02-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 02:47:44.311174
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3