Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2018-02-20 |
タイトル |
|
|
タイトル |
発話に含まれる特性語の出現頻度に基づいた協調学習時の貢献度推定手法の提案と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Proposal and Evaluation of a Method for Contribution Estimation Based on Frequency of Characteristic Words in Learners' Speech during Collaborative Learning |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] 協調学習,貢献度推定,発話情報,音声認識,CSCL,ラーニングアナリティクス |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社KDDI総合研究所 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社LIFULL |
著者所属 |
|
|
|
株式会社KDDI総合研究所 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社KDDI総合研究所 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
KDDI Research, Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
LIFULL Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
KDDI Research, Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
KDDI Research, Inc. |
著者名 |
高木, 正則
河合, 直樹
大信田, 侑里
鈴木, 雅実
木村, 寛明
|
著者名(英) |
Masanori, Takagi
Naoki, Kawai
Yuri, Ooshida
Masami, Suzuki
Hiroaki, Kimura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
協調学習では,複数のグループが同時並行で学習を進めるため,教員が各グループの学習の進捗を把握するのは困難である.そのため,教員は各グループで行われた話し合いの内容や,学習課題の達成に対する各学習者の貢献度を把握することは難しい.本研究では,協調学習における各学生の学習課題の成果に対する貢献度の可視化を目的とし,協調学習時の発話に含まれる特性語の出現頻度に基づいた貢献度推定手法を提案した.実際の授業で記録した協調学習時の音声データから本提案手法により推定した貢献度と,協調学習の様子を撮影した映像を教員が閲覧して評価した貢献度の相関係数を分析し,本手法で推定された貢献度の妥当性を検証した.その結果,本提案手法で推定された貢献度は,教員が評価した貢献度の約半数と一致しており,中程度の相関があることが確認された.また,本提案手法は音声認識の精度が低くても,貢献度の推定精度が低くならないことが示され,学生1人1人の発話を正確に記録・認識することが困難な協調学習の場面で有効に活用できることが期待できる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Teachers cannot easily grasp the learning progress of individual groups in collaborative learning because multiple groups work at the same time. As a result, their understanding of the contents of group discussions and each learner's contribution to the achievement of learning tasks is limited. To solve one of these problems, we propose a method for contribution estimation based on the occurrence frequency of characteristic words or phrases in learners' speech during collaborative learning. Furthermore, we analyze correlations between estimation values using learner audio data and subjective evaluations by teachers who watched videos recorded during learning. We show that about half of the estimation values are equal to the subjective evaluation values, and that contributions estimated by the proposed method were correlated with subjective evaluations irrespective of speech recognition accuracy. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 4,
号 1,
p. 70-82,
発行日 2018-02-20
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |