ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.4
  4. No.1

論理的文章作成力とプログラミング力との関係分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185902
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185902
3345ec21-b824-4535-9d29-d705deb4317b
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0401003.pdf IPSJ-TCE0401003.pdf (1.0 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2018-02-20
タイトル
タイトル 論理的文章作成力とプログラミング力との関係分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of Correlation between Logical Writing Skills and Programming Skills
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] 論理的文章力,プログラミング力,思考過程,相関関係,分析
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属
函館工業高等専門学校
著者所属
コーデソリューション株式会社
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者所属(英)
en
National Institute of Technology, Hakodate College
著者所属(英)
en
Code Solution K.K.
著者名 大場, みち子

× 大場, みち子

大場, みち子

Search repository
伊藤, 恵

× 伊藤, 恵

伊藤, 恵

Search repository
下郡, 啓夫

× 下郡, 啓夫

下郡, 啓夫

Search repository
薦田, 憲久

× 薦田, 憲久

薦田, 憲久

Search repository
著者名(英) Michiko, Oba

× Michiko, Oba

en Michiko, Oba

Search repository
Kei, Ito

× Kei, Ito

en Kei, Ito

Search repository
Akio, Shimogoori

× Akio, Shimogoori

en Akio, Shimogoori

Search repository
Norihisa, Komoda

× Norihisa, Komoda

en Norihisa, Komoda

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 我々は,プログラミングの思考過程,文章を論理的に構成する思考過程および数学の問題解決の思考過程が,相互に関係していると仮説を立てている.そこで,プログラミングスキルや文章を論理的に構成するスキルの両方を向上させるような,数学教材を開発できると考えて研究を進めている.本稿では,プログラミングスキルと論理的な文章を作成するスキルとの関係性を,それぞれのスキルのアウトプットに焦点を当てて論じる.プログラミング力判定の指標としての大学初年次プログラミング教育科目の成績評価点および期末試験の素点を利用し,レポート課題に対する「論理力」と「言語能力」それぞれの評価点合計との相関を分析した.大学生85人を対象に評価した結果,プログラミング力と論理的な文章作成力のうち「論理力」との間で強い相関が認められた.一方,プログラミング力と「言語能力」の間には部分的に弱い相関が認められた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We infer that programming process, writing process of logical composed text and solving process of mathematical problem have mutuality. It enables us to develop a learning material for mathematics which improves both programming skills and writing skills. In this paper, we discuss the relationship between skills for programming and skills for writing logical text, focusing on each outcome. We analyzed correlation between the programming skills and the grades for two report assignments: those grades are evaluated on logical composition and rhetoric of the reports. We use grade scores and final examination scores of the first-year programming class as indicators for judging programming skills. The study sample consisted of 82 undergraduate students. The result indicates a significant positive correlation between the scores of programming and the grades of logical composition, while it indicates a weak positive correlation partially between programming and rhetoric.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 4, 号 1, p. 8-15, 発行日 2018-02-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 02:47:38.203984
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3