Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2017-08-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校芸術(美術)科・映像メディア表現教育の体系的なカリキュラム構築 -ナンバリングとコースツリーを取り入れた指導計画の提案- |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Curriculum framework for the computer-generated art and design in upper secondary schools: syllabus of using course numbering system and curriculum map |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学大学院人間総合科学研究科芸術専攻 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Comprehensive Human Sciences, Art & Design, Tsukuba University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tsukuba University |
著者名 |
神戸, 由美子
五十嵐, 浩也
|
著者名(英) |
Yumiko, Kambe
Hiroya, Igarashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文は,高等学校における映像メディア表現教育に関する研究の第二報である.本論文の目的は,高等学校における映像メディア表現の効果的な学習指導の在り方を明らかにすることである.高等学校の教育現場では,映像メディア表現に関わる教科書や教授資料等が存在せず,授業実践の方法論が整備されていないのが現状である.このような状況から,専門教科である情報メディアデザインと映像表現の 2 科目について,指導内容の難易度と系統性を明らかにすることによって,美術科教員が効果的な授業の進め方について理解を深め,映像メディア表現に取り組みやすい環境を作ることを目指す.本手法は,第 1 段階として,ナンバリングとコースツリーの手法を用いて,指導内容の難易度と系統性を明らかにする.第 1 段階で得られた内容を教育課程と年間指導計画に反映させ,新たな指導計画の提案を行う.ナンバリングとコースツリーの手法を取り入れることで指導の流れを明確にし,教師が科目の授業展開について把握することを可能にしている. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This article is the second report about a computer-generated art and design education in upper secondary schools. The purpose of this article is to develop an effective instructional model for a computer-generated art and design. In fact, however, there is no guide for teachers and an instructional method has not been yet improved. We defined the teaching process of Creative multimedia and Film and media art to provide effective teaching methods for art teachers who are new to a computer-generated art and design. We used the following procedures : clarifying educational levels and systematic approach of Creative multimedia and Film and media art by using the method of course numbering system and curriculum map, proposing revisions of curriculum frameworks for two subjects. The new curriculum frameworks will enable art teachers to understand how they teach them. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2017,
号 2,
p. 8-15,
発行日 2017-08-10
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |