Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-02-28 |
タイトル |
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タイトル |
香りのフェードイン,フェードアウトの表現方法の調査 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Presentation Technique of Fade-in and Fade-out in Scent |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文] 香りのフェードイン,香りのフェードアウト,パルス射出,嗅覚ディスプレイ |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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慶應義塾大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
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慶應義塾大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
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慶應義塾大学理工学部 |
著者所属 |
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慶應義塾大学理工学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Science and Technology, Keio University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Science and Technology, Keio University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Keio University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Keio University |
著者名 |
松本, 紗也加
堀口, 翔平
重野, 寛
岡田, 謙一
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著者名(英) |
Sayaka, Matsumoto
Shohei, Horiguchi
Hiroshi, Shigeno
Ken-ichi, Okada
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,様々なメディアに香りを付加し,臨場感を高める試みに注目が集まっている.また,香りを付加するだけでなく映像の動きに合わせた香りの提示を行うことによって,より臨場感を高めることが可能になると考えられる.そこで本研究では,微小時間幅の香り提示手法であるパルス射出を用いた香りの強弱の演出に注目し,香りのフェードイン,フェードアウトを表現する提示手法について調査した.香りの強さを毎呼吸変化させた場合には,6呼吸で強さを変化させることによってフェードイン,フェードアウトを感じやすいことが分かった.また,呼吸数を6呼吸に固定し,その間で香りの強さを変化させた場合,強さを3回または4回で変化させると被験者ははっきりと強さの変化を感じてしまうと分かった.香りのフェードイン,フェードアウトに感じられる表現技法を確立することで,映像により適した香りの演出ができるようになり,従来よりも臨場感を高めることが可能になると期待される. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Trials to raise a sense of reality by using scents with various types of media has lately attracted much attention. In addition, it is considered that we can raise a sense of reality more by not only adding scents but also expressing the movement of scents with that of the videos. We aimed at the development of the presentation technique to express fade-in and fade-out in scent with paying attention to changing the intensity of a scent. When we changed the intensity of scent for every breath, participants were likely to feel fade-in and fade-out in scent with six breaths. Secondly, we changed the intensity of scent between six breaths. When we changed the intensity of scent three or four times, participants felt the changes of intensity clearly. It is expected that the technique can raise realistic sensations when scents are presented in accordance with videos by establishing the technique of fade-in and fade-out in scent. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 5,
号 1,
p. 38-46,
発行日 2017-02-28
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |