Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-02-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
電子工作体験キットHaconiwaのデザインと評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Design and Evaluation of Haconiwa: A Toolkit for Introducing Novice Users to Electronic Circuits |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[推薦研究論文] 電子回路の学び,キットのデザイン,ワークショップ,柔らかいインタフェース |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
関西大学総合情報学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Informatics, Kansai University |
著者名 |
阪口, 紗季
白水, 菜々重
島田, さやか
松下, 光範
|
著者名(英) |
Saki, Sakaguchi
Nanae, Shirozu
Sayaka, Shimada
Mitsunori, Matsushita
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
初学者に対して電子工作の知識や技術の習得を支援するキットは多く開発されている.しかし,これらを使用するためにはある程度の基礎知識が必要となるため,すでに電子工作に興味を持っているユーザには有用であるが,その段階に至る前のユーザにとってはいまだ敷居が高いものとなっている.本研究では,後者のようなユーザを対象とし,専門知識や技術を有していなくてもすでに持っている知識や経験に基づいて電子回路を組むことができるキット“Haconiwa”をデザインしてきた.このキットでは,電子部品の配線における難しさを排除し,電子部品の外観をユーザにとって馴染みのあるものに置き換えることによって,回路の組み方に対する理解を簡便化している.さらに,このキットのユーザにとっての使用目的を,電子回路の学習ではなく,遊びにすることによって,学習への誘引を遊びの副次的効果となるようにしている.キットに関する評価実験からは,既存の手法に比べて導入のしやすさにおいて優れていることが示唆され,キットの使用方法に関する評価実験からは,電子回路の知識の理解までを含めた体験をしてもらうワークショップ形式での使用が有用であることが示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The goal of our research is to develop a toolkit for novice users who are not interested in electronics to experience building a basic electronic circuit. For this design practice, we have designed “Haconiwa,” a toolkit that allows users to build a basic electronic circuit without specialized knowledge and technique. In this toolkit, we removed a difficulty of connecting electronic devices and used a metaphor for understanding how to create a circuit. Moreover, we set a purpose for use of the toolkit playing instead of learning electronics in order to make learning secondary efficacy. An evaluation for usability of the toolkit shows that the toolkit is more useful for introduction of electronics than a existing toolkit. An evaluation for usage of the toolkit shows that usage as a workshop for experiencing electronic circuit making is useful. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 5,
号 1,
p. 19-30,
発行日 2017-02-28
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |