ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.3
  4. No.1

プログラミング入門教育における図形描画先行型のコースウェアが学習に与える影響

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/177648
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/177648
e45fefff-5066-4abd-95b1-20660fca7f77
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0301005.pdf IPSJ-TCE0301005.pdf (1.1 MB)
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2017-02-22
タイトル
タイトル プログラミング入門教育における図形描画先行型のコースウェアが学習に与える影響
タイトル
言語 en
タイトル Comparison between Two Types of Courseware for Introductory Programming
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] プログラミング入門教育,図形描画プログラミング,プログラミング入門コースウェア
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
大阪学院大学
著者所属
追手門学院大学
著者所属
大阪工業大学
著者所属
大阪市立大学
著者所属(英)
en
Osaka Gakuin University
著者所属(英)
en
Otemon Gakuin University
著者所属(英)
en
Osaka Institute of Technology
著者所属(英)
en
Osaka City University
著者名 西田, 知博

× 西田, 知博

西田, 知博

Search repository
原田, 章

× 原田, 章

原田, 章

Search repository
中西, 通雄

× 中西, 通雄

中西, 通雄

Search repository
松浦, 敏雄

× 松浦, 敏雄

松浦, 敏雄

Search repository
著者名(英) Tomohiro, Nishida

× Tomohiro, Nishida

en Tomohiro, Nishida

Search repository
Akira, Harada

× Akira, Harada

en Akira, Harada

Search repository
Michio, Nakanishi

× Michio, Nakanishi

en Michio, Nakanishi

Search repository
Toshio, Matsuura

× Toshio, Matsuura

en Toshio, Matsuura

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 筆者らは,10年にわたり初学者向けプログラミング学習環境であるPENを用いてプログラミングの入門教育を行ってきた.本論文では,情報科学を専門としない学部の全6クラスの情報リテラシ科目のなかで実施した,90分 × 4回のプログラミング演習について述べる.当初は,キーボードから数字を読み込んで計算結果をディスプレイ画面に出力するような例題から始めて逐次・条件分岐・繰返しを学び,最後に図形を描画する単一のコースウェアを用いていた.その2年後,図形描画の例題から始めるタイプのコースウェアも開発し,クラスごとにどちらかのコースウェアを用いて演習を行ってきた.本論文では,2011年度から4年間の授業におけるアンケートおよび試験成績を統計的に分析した.その結果,図形描画をともなう例題を扱う方が,繰返しのようなつまずきやすい学習内容でも,理解度や楽しさを下げることなく学習できていることが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have been teaching introductory programming for ten years using Programming Environment for Novices, PEN. This paper describes the programming exercise which consists of four sessions of 90-minute lessons in computer literacy. The exercise is performed in six classes, and each class has 45 to 60 non-computer science students. Originally, the courseware for the exercise started with programs that read numbers from the keyboard and write calculated results to the display. The first three lessons of the courseware were ‘traditional’ and devoted to sequential processing, conditional branch and repetition, but were followed by one lesson that focused on drawing circles and boxes using graph functions. Two years later, the authors developed another courseware, in which the first three lessons started with drawing circles and boxes, followed by one lesson of calculation of input values and writing results to the display. Each class has adopted one of the two types of courseware. This paper discusses the four-year experience of the programming exercise from 2011 to 2014. Statistical analysis of the questionnaires and exam scores shows that students using the courseware that started with drawing diagrams seemed to learn in a more receptive manner and more enjoyably than the students who used other courseware.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 3, 号 1, p. 26-35, 発行日 2017-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 05:25:31.207137
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3