Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2017-02-15 |
タイトル |
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タイトル |
年齢がパブリックディスプレイ利用に与える影響:ミュージアムにおけるフィールドスタディ |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Age-related Behavior in Using a Public Display: A Field Study at a Museum |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] パブリックディスプレイ,年齢,アンビエントインタフェース,ミュージアム,フィールドスタディ |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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香川大学 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社 |
著者所属(英) |
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en |
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Kagawa University |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者名 |
市野, 順子
磯田, 和生
上田, 哲也
佐藤, 玲美
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著者名(英) |
Junko, Ichino
Kazuo, Isoda
Tetsuya, Ueda
Reimi, Satoh
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
既存のパブリックディスプレイは,どのユーザにも一様なインタラクションを提供する.本稿では,ユーザの年齢層に適したパブリックディスプレイを設計するために,年齢がパブリックディスプレイを利用する際の行動に及ぼす影響を探る.約3カ月間にわたるフィールドスタディを実施して収集した,10~70歳以上までをカバーする7つの年齢層からなる合計700人以上のデータを分析した.分析の結果,年齢が以下のような影響を及ぼすことが明らかになった:(1)パブリックディスプレイへの積極的なアプローチの程度は40代前後を頂点とする逆U字型曲線を描く.(2)パブリックディスプレイ上の異なるコンテンツへのアクセスの程度は20代を頂点とする逆U字型曲線を描く.(3) 10代は他の年齢層よりも知人と一緒にパブリックディスプレイと関わる傾向にある.(4)パブリックディスプレイ利用時の精神的作業負荷の程度は,30~40代を頂点とする逆U字型曲線を描く.これらの知見は,ミュージアムはじめ公共の場に設置されたパブリックディスプレイのインタラクションを,年齢に応じて設計する際に有用である. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Existing public displays typically provide a uniform interaction for every user. In order to design public display that is suitable to its users' age group, this paper investigates age-related user behavior in using a public display. We conducted a field study over a period of approximately three months, collected data from a total of more than 700 users in 7 age groups between the ages of 10 and over 70 and analyzed the obtained data. Our analysis showed the following age-related user behavior in using a public display: (1) Degree of actively approaching the public display forms a reversed U-shaped curve with a peak at users in their around 40s, when it is depicted as a graph for different age groups. (2) Degree of accessing different contents on a public display forms a reversed U-shaped curve with a peak at users in their 20s. (3) Users in their 10s are more likely to be with acquaintances in a space around a public display. (4) Degree of mental workload associated with interacting with a public display forms a reversed U-shaped curve with the peak at users in their 30s and 40s. Our findings are useful when considering the age of users and designing a public display and user interactions with the public display in public spaces such as museums. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 58,
号 2,
p. 615-627,
発行日 2017-02-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |