ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.2
  4. No.1

現在進行中の教育改革とわが国の情報教育のあり方への期待―教員養成における情報系学部・研究科の責務

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/163713
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/163713
91c24672-80fd-4b64-bdea-dd23b04ca150
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0201002.pdf IPSJ-TCE0201002.pdf (725.3 kB)
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2016-06-01
タイトル
タイトル 現在進行中の教育改革とわが国の情報教育のあり方への期待―教員養成における情報系学部・研究科の責務
タイトル
言語 en
タイトル Japanese Educational Reform and The Way Toward Desirable Information Study Education in Primary and Secondary Schools: Responsibility of The Faculties of Informatics for Teacher-Training
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [招待論文] 教育改革,情報教育,教師教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者名 武井, 恵雄

× 武井, 恵雄

武井, 恵雄

Search repository
著者名(英) Shigeo, Takei

× Shigeo, Takei

en Shigeo, Takei

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 中央教育審議会での高大接続改革の検討が進み,わが国の初等中等教育にも大きな変革が予想される.その変革の1つは,学習指導要領がこれまでの内容中心から教育・学習の方法にまで踏み込むというものであり,授業設計等,学習科学の成果が生かされるようになるという期待も持てる.一方,高校の教科『情報』は,設置直後の事情に由来する問題が残っているが,これについても今回の改革に好ましい変化がもたらされる可能性がある.そのような中で今後重要となるのは,きちんと情報技術の特性を理解した専門性を持つ教員であり,そのような教員を育てるための枠組みの確立であるというのが著者の考えである.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Currently, drastic educational reform is being planned by the central education council in our nation. With the reform, contents of the course guidelines might include “how to educate/learn” in addition to traditional “what to educate/learn”. This change will shed lights to many outcomes of learning sciences, such as instruction design or curriculum management. On the other hand, Japanese “information study” subject suffers many problems coming from the unlucky situation at their stating era. However, those situations might be improved from the reform described above. To realize the desirable outcome, most important piece should be the teachers which have academic backgrounds in information sciences and information technologies.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 2, 号 1, p. 1-9, 発行日 2016-06-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 11:11:34.612027
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3