Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2016-04-15 |
タイトル |
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タイトル |
点と線と面のランドマークによる道に迷いにくいナビゲーション・システムとその評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
An Evaluation of Lost-free Navigation System Using Point, Line and Area Based Landmarks |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] 可視性,ナビゲーション,ランドマーク,記憶に残る,地図参照不要,安全性,二輪車,歩行者 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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鹿児島大学 |
著者所属 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
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鹿児島大学 |
著者所属 |
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東京農工大学 |
著者所属 |
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鹿児島大学 |
著者所属 |
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京都産業大学 |
著者所属 |
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鹿児島大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Kagoshima University |
著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Kagoshima University |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Kagoshima University |
著者所属(英) |
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en |
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Kyoto Sangyo University |
著者所属(英) |
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en |
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Kagoshima University |
著者名 |
森永, 寛紀
若宮, 翔子
谷山, 友規
赤木, 康宏
小野, 智司
河合, 由起子
川崎, 洋
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著者名(英) |
Hiroki, Morinaga
Shoko, Wakamiya
Tomoki, Taniyama
Yasuhiro, Akagi
Satoshi, Ono
Yukiko, Kawai
Hiroshi, Kawasaki
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
自動車に限らず,二輪車や歩行による移動時に,スマートフォンなど携帯端末によるルート・ナビゲーション・システムを利用するユーザが増加している.しかし,二輪車による移動や歩行中に小さな画面で経路を確認することは危険をともなうほか,音声などによる案内も難しい.その解決方法として,経路や自己位置をなるべく確認しないですむように,人が記憶しやすく視認性の高いランドマークを用いたナビゲーション・システムが提案されている.それらのシステムで主に用いられているランドマークは,1)近くまで行かなければ視認できないが,ユーザの現在位置を高精度で同定できる,局所的(点の)ランドマーク(郵便局やコンビニエンスストアなど)か,2)遠方からでも視認できるが,現在位置をおおまかにしか同定できない,広域的(面の)ランドマーク(電波塔や高層ビルなど)の2種類であった.この2種類のランドマークは,その性質の違いから同時に使用することが難しく,これまでのシステムではいずれか一方を用いていた.そこで,我々は,3)すぐ近くまで行かなければ視認できないが,その範囲が線状に広がりを持つもの(電車通りや河川など)を線のランドマークとして定義し,従来困難であった複数種類のランドマークの同時使用を実現する.これにより,従来のナビゲーション・システム(最短経路やGoogle Directions)に比べ,現在位置や案内地図の参照回数を減らすことや,目的地まで短い時間で到達可能な経路を探索することができ,GPSが利用できない状況においても道に迷いにくいナビゲーションを実現した.さらに,提案手法の有効性を確認するために,仮想空間でのGoogle Street Viewを用いた移動と現地での実空間移動による評価を行い,一定の効果を確認した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Recently, the number of people who use navigation systems with mobile devices on the streets is rapidly increasing. As the increase of the number of the user of these systems, concerns on safety is arisen because it makes people to frequently reconfirm the route on small screens of mobile devices. Therefore, navigation systems using highly visible and recognizable landmarks have been proposed. The landmarks are 1) buildings that can help users identify own location accurately but cannot be recognized from far (local landmarks) and 2) tall buildings that are highly visible from a long distance but give users only rough information (global landmarks). In this paper, we define three types of landmarks according to their properties, “point landmarks” for the above 1), “area landmarks” for the above 2), and “linear landmarks” which are not visible from far but users can easily follow along. We propose a navigation system to generate route directions by exploiting several types of landmarks at the same time, which is difficult by other conventional methods. In the experiment, we tested the system with both virtural and real environments and confirmed that users of our system could reach the destination using a small number of landmarks, which means users need to check screens less than other systems. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 57,
号 4,
p. 1227-1238,
発行日 2016-04-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |