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アイテム
線形ブレンドスキニングのための例示ベース補助骨リグ構築
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/145948
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/145948465be214-74c8-4822-9885-f8e079c60eaa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2015-11-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 線形ブレンドスキニングのための例示ベース補助骨リグ構築 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Example-based Rigging of Helper Bones for Linear Blend Skinning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [一般論文(特選論文)] リギング,線形ブレンドスキニング,補助骨 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
東海大学情報通信学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information and Telecommunication Engineering, Tokai University | ||||||||
著者名 |
向井, 智彦
× 向井, 智彦
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著者名(英) |
Tomohiko, Mukai
× Tomohiko, Mukai
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 実時間アプリケーションにおけるCGキャラクタのスキン変形表現には,線形ブレンドスキニング法が広く利用されている.さらに,補助骨と呼ばれる冗長な骨を導入することで,スキンアニメーションの品質を改善するとともに,筋肉の隆起などの複雑なスキン変形を表現する技法が実用化されている.しかし,補助骨のリギングにはデザイナの熟練と試行錯誤が必要であり,大きな作業コストとなっている.そこで本論文では,例示データを用いて補助骨リグを自動構築する手法を提案する.まず,例示データとして与えられた複数のスケルトン姿勢とスキン形状をもとに,スキニングウェイトと各例示データに最適な補助骨姿勢を推定する.次に,スケルトン姿勢から補助骨姿勢への写像関数を推定し,補助骨制御モデルとして獲得する.提案手法を用いて仮想筋肉リグを補助骨リグに置換する実験を行った結果,複雑なスキン変形を高速生成する補助骨リグを自動構築できることを示した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Helper bone system has been widely used in real-time applications to synthesize high-quality skin deformation with linear blend skinning. Even though this technique provides an efficient synthesis for a variety of expressive skin deformations, rigging with helper bones is still a labor-intensive process. We propose a method for building helper bone rigs using examples. Given multiple pairs of skeleton pose and desired skin shape, our system estimates the optimal skinning weights and helper bone transformations to approximate each example shape. The system then constructs a regression model which maps a pose of primary skeleton to the helper bone transformations. We demonstrate the capability of our system by synthesizing stylized skin deformations in real-time. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 56, 号 11, p. 2141-2150, 発行日 2015-11-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |