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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.39
  3. No.8

パターン理解的手法に基づく知能エージェントの情緒生起

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12982
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12982
ea628b13-cbee-4f83-9eb6-07a854cc4c42
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL3908005.pdf IPSJ-JNL3908005.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 1998-08-15
タイトル
タイトル パターン理解的手法に基づく知能エージェントの情緒生起
タイトル
言語 en
タイトル A Pattern Comprehension Approach to Emotion Arousal of an Intelligent Agent
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他タイトル
その他のタイトル 感性言語処理
著者所属
九州工業大学情報工学部
著者所属
九州工業大学情報工学部
著者所属(英)
en
Department of Artificial Intelligence, Kyushu Institute of Technology
著者所属(英)
en
Department of Artificial Intelligence, Kyushu Institute of Technology
著者名 徳久, 雅人 岡田, 直之

× 徳久, 雅人 岡田, 直之

徳久, 雅人
岡田, 直之

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著者名(英) Masato, Tokuhisa Naoyuki, Okada

× Masato, Tokuhisa Naoyuki, Okada

en Masato, Tokuhisa
Naoyuki, Okada

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 多様化する人工知能研究において,知性と感性の融合という大きな問題に取り組んでいる.本稿では,機械処理の観点から情緒生起をパターン理解の一種としてとらえ,従来から開発を進めている知能エージェント上に情緒生起のサブシステムを実現することを目指す.まず,準備として知能エージェントの心のモデルを概観する.次に,5,6歳の児童程度の情緒生起を対象として,喜び/悲しみなど8つの基本情緒についてその特徴を分析する.情緒生起に関する約1,000の事例を収集しかつ心理学の文献を参考にしながら,170強の特徴を見い出して基本情緒の特徴をフレーム構造で表現した.次に,開発中の知能エージェントの上に情緒生起サブシステムを構築する.サブシステムは,分析によって得られた抽象的な特徴,換言するとある程度児童に一般的な特徴の抽出部と,知的処理系からデモンにより抽出する具象的な特徴,換言すると個人や知的システムに依存する特徴の抽出部からなる.次に,知能エージェントの情緒生起実験をコンピュータアニメーションとその背景音楽(BGM)をともなって行う.2つのシナリオに沿って実験した結果,要所要所において主人公の心理状態を反映したBGMが流れ,情緒サブシステムが良好に作動していることが確認できた.以上により,知性と感性の融合に新たな方式が提案できたものと考える.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper aims for constructing an emotion arousal subsystem on an intelligent agent system under development,in which the process of emotion arousal is considered as a kind of feature extraction in pattern comprehension.First,the mind model of our intelligent agent is reviewed in advance to discuss the architecture of the emotion arousal subsystem.Next,features of eight primitive emotions,i.e.joy/sadness,are analyzed considering children at the lower grades of elementary school.Approximately 1,000 events involved in everyday episodes are collected to extract more than 170 conceptual features with eight frame structures.Following this analysis,an emotion arousal subsystem is built.It consists of two parts:one reflects the analysis,that is,contains abstract,frame-structured conceptual features common to children,the other depends on individuals or intelligent systems,that is contains concrete,practical"demons"to watch various kinds of events in the mind.Experiments accompanied by computer animation of the agent and music generation from aroused emotions are done along two scenarios,showing that the expected emotions well arose in the agent to be expressed by the music.Thus,our pattern comprehension method for emotion arousal coule be expected to be useful for integrating machine intellect and emotions.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 39, 号 8, p. 2440-2451, 発行日 1998-08-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
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