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旋律予測のコンピュテーショナルモデルに関する一検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12428
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1242874b4b550-b284-4e3b-9597-8385ead459bd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2000-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 旋律予測のコンピュテーショナルモデルに関する一検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Computational Model for Melody Prediction | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 音楽への応用 | |||||||
著者所属 | ||||||||
大阪大学大学院基礎工学研究科システム人間系専攻/現在,三菱電機株式会社産業システム研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
和歌山大学システム工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
大阪大学大学院基礎工学研究科システム人間系専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Systems and Human Science, Graduate School of Engineering Science, Osaka University/Presently with Industrial Electronics & Systems Lab., Mitsubishi Electric Corp. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Systems Engineering, Wakayama University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Systems and Human Science, Graduate School of Engineering Science, Osaka University | ||||||||
著者名 |
松尾, 聡子
片寄, 晴弘
井口, 征士
× 松尾, 聡子 片寄, 晴弘 井口, 征士
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著者名(英) |
Satoko, Matsuo
Haruhiro, Katayose
Seiji, Inokuchi
× Satoko, Matsuo Haruhiro, Katayose Seiji, Inokuchi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 人間は聴取などの音楽行動において,次に演奏されるべき旋律を予測していると考えられる.したがって,コンピュータを用いた音楽構造の解析や音楽の生成を行うような音楽システムの構築には,旋律を予測する機構の実装が必要とされている.しかし,従来開発されてきた音楽システムのうち,予測機構部を持つものはほとんど見受けられない.本研究では単旋律を対象に,リアルタイムで予測を行うコンピュテーショナルモデルを実装したシステムの構築を行う.本システムにおいて実装されているモデルは,人間の音楽認知特性を考慮しており,音列対を仮想的に3次元空間上に配置して,それらの距離を求めるという自己回帰手法に基づいて動作する.本システムは人間の記憶や音程知覚に関する特性をパラメータとして与えており,これらのパラメータを変化させることで,用いたモデルの有効性をリアルタイムに検証することが可能である.したがって,本研究は人間の音楽認知・理解に関して考察・検討を行っていく際のビュジュアライゼーションシステムとして有用である.さらに本システムはインタラクティブシステムへの応用のほか,それまで演奏されたいくつかの音から予測を行い,予測候補を演奏音として扱うことで,さらに予測を繰り返すことができるため,自動生成すなわち自動作曲システムとしての応用が可能である. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In musical activities, for example,listening to music, humans predict melodies to be going to be played.Therefore, in order to construct musical systems using computers (analyzer, composer systems, and so on),it is essential to predict melodies.Nevertheless, there are few which have the mechanism of prediction.We construct a system that implements a computational model to predict monophonic melodies in real-time.This system takes multiple viewpoints and hierarchy of music into consideration, and estimates distances between pairs ofmelodic sequences,based on the self-correlation method arranging them in 3-D space.Moreover,its user can change parameters related to memory and pitch perception.So, our system is able to inspect the introduced models to be effective in real-time.Consequently, it is a useful visualization system in examining human mechanisms of musical recognition.Besides, the function of melody prediction can be applied for algorithmic composition.Repetitive note prediction produce melody sequences. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 41, 号 2, p. 498-508, 発行日 2000-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |