Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2015-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
公共メディアへのジェスチャ入力のためのユーザに対する操作指示手法(2014年10月16日版) |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
An Instruction Method for Gestural Interaction with Interactive Public Media (version 2014/10/16) |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:ユビキタスコンピューティングシステム(IV)] 公共メディア,公共ディスプレイ,インタラクション,フィールドスタディ |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 |
著者所属 |
|
|
|
Department of Computer Science and Engineering, University of OULU |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学環境情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Media and Governance, Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Computer Science and Engineering, University of OULU |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Media and Governance, Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Environment and Information Studies, Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Media and Governance, Keio University |
著者名 |
小川, 正幹
マルコ, ユルム
米澤, 拓郎
中澤, 仁
徳田, 英幸
|
著者名(英) |
Masaki, Ogawa
Marko, Jurmu
Takuro, Yonezawa
Jin, Nakazawa
Hideyuki, Tokuda
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
デジタルディスプレイやプロジェクタなどの情報表示機器の価格の低下にともない,街中や駅などの公共空間で様々な情報の配信を行う公共メディアが普及してきた.また,センサの低価格化やモーションキャプチャ技術の発展によってマルチタッチなどの平面的なインタラクションだけではなく,手全体や体を使った三次元的な入力も可能になった.このような技術を用いた,三次元的な入力を受付けるインタラクティブな公共メディアは今後増加すると考えられる.しかし,公共性の持つ特性と三次元的なインタラクションの複雑さから,ジェスチャのような手法による入力を公共空間において正しくユーザに伝えることは難しい.本研究では,公共空間におけるジェスチャによる入力のためのユーザ誘導およびユーザへの操作指示手法を提案する.提案したユーザ誘導および操作指示手法をもとにジェスチャ入力が可能な公共メディアのプロトタイプを作成しフィールドスタディを行った.フィールドスタディにおいて,72人の被験者に実験に協力をしてもらい,アンケートに回答してもらい,結果について考察を行った.本稿では,提案する手法を用いて行ったフィールドスタディから得られた知見について述べる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Due to price reduction of the device which can display information such as digital display and projector, public media which provides many kinds of information is emerging. In addition, due to price reduction of sensors and improvement of technique of motion capture, gestural and three-dimentional inputs are emerging to interact with digital media. Interactive public media which supports three-dimentional inputs will increase. However, instructing gestural inputs has difficulties which contains nature of publicness and complexity of the interaction itself. In this research, we propose the method of instructing the way of interaction for users. We implemented the prototype which supports gestural input and applied our proposal on it. We carried out field study with our prototype and we got feedback from 72 participants of the field study. In this paper, we describe the result of the experiment and discussion of our proposal. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 56,
号 1,
p. 316-328,
発行日 2015-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |