Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2014-10-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
将棋AIにおける棋力の調整が不自然さに与える影響 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Effects of Level Adjustment on Unnaturalness in Games with Shogi AI |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者名 |
仲道, 隆史
伊藤, 毅志
|
著者名(英) |
Takafumi, Nakamichi
Takeshi, Ito
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
将棋AIの実力はプロ棋士に肉薄しておりアマチュアプレイヤにとって十分強くなっている一方で,近年ではゲーム熟達の支援やより楽しませるAIなど,強さ以上に楽しさが求められている.対局の楽しさを損なう要素としてAIの不自然さが注目されているが,自分より棋力の低いプレイヤの指し手に不自然さを感じやすい可能性が指摘されている.本研究ではAIの強さの主観評価と知覚する不自然さの関係を対局実験から分析したのち,棋力を調整した上で課題となる不自然さについて議論を行う. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Recently, shogi Computer Programs have reached a level of strength sufficient for amateur players and then the researches about AI which is designed to entertain players have been focused. Preceding studies have pointed out that players more perceive moves by person of low skill as unnatural moves, which ruins the fun of games. We analyzed the relation between unnaturalness and subjective strength and, discuss new challenge about unnaturalness. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2014論文集
巻 2014,
p. 167-170,
発行日 2014-10-31
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |