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  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2014

非同期並列ゲーム木探索での効果的な計算ノード割り当て

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/106502
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/106502
000d7ac4-d1c1-4c2e-9791-303b5b31daeb
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2014012.pdf IPSJ-GPWS2014012.pdf (911.0 kB)
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2014-10-31
タイトル
タイトル 非同期並列ゲーム木探索での効果的な計算ノード割り当て
タイトル
言語 en
タイトル Efficient Assignment of Computation Nodes in Asynchronous Parallel Game-Tree Search
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東京大学教養学部
著者所属
東京大学総合文化研究科
著者所属(英)
en
College of Arts and Sciences, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo
著者名 横山, 秀

× 横山, 秀

横山, 秀

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金子, 知適

× 金子, 知適

金子, 知適

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著者名(英) Shu, Yokoyama

× Shu, Yokoyama

en Shu, Yokoyama

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Tomoyuki, Kaneko

× Tomoyuki, Kaneko

en Tomoyuki, Kaneko

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 性能が低い安価なネットワークで接続された計算機環境を前提として研究されているゲーム木の局面分担方式での並列探索では,局面の分担を決定するためのマスタゲーム木を適切に構築することで,無駄な探索を行う計算機ノードを減らすことができる.本稿ではゲーム固有の知識によらず,探索時間を犠牲にすることのないマスタゲーム木の構築手法を提案する.また,この手法によるチェス探索を実装し,対局実験を行ったところ,計算ノード数によっては逐次探索よりも高性能で,並列化の効果が得られたことを確認した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Asynchronous parallel game-tree search methods are effective ways to improve the playing strength by utilizing many computing nodes connected in low-cost network systems. This paper presents a method of making an improved plan for the assignment of computing nodes. In our framework, the master node manages the game-tree and makes an assignment based on the game-tree. Then, each computing node asynchronously searches the best move and evaluation for a position assigned to the node. To reduce the search overheads, the master's game-tree should be grown appropriately so that a better move has more computing nodes assigned in the corresponding sub game-tree for the move. We present two improvements over existing assignment; one is independence from game-specific knowledge and the other is the efficiency that makes the asynchronous parallel search framework suitable even for short time matches. We applied the proposed method to a top-level chess program, and evaluated the playing strength via self-plays. We confirmed that a program incorporated the presented method plays better than the original one when the number of the computing node are greater than or equak to eight.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2014論文集

巻 2014, p. 82-88, 発行日 2014-10-31
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-21 09:29:33.589741
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