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アイテム
アクティブ音響センシングを用いた既存物体へのインタラクティブ性の付与
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97755
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/977558c01f3d8-511a-44aa-a21e-620428896f2b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||
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公開日 | 2014-01-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アクティブ音響センシングを用いた既存物体へのインタラクティブ性の付与 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Adding Interactivity to Existing Objects using Active Acoustic Sensing | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生招待講演 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
著者所属 | ||||||
筑波大学大学院システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba | ||||||
著者名 |
大野誠
× 大野誠 |
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論文抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿は,アクティブ音響センシングを用いたタッチ認識技術について述べる.これは既存の物体に 1 組のコンタクトスピーカとコンタクトマイクをセンサとして取り付け,機械学習を行うことによりその物体上のタッチや把持を認識する.これにより,タッチ入力を扱うインタラクティブオブジェクトをプロトタイピングする際のハードウェア構築を容易にする.本手法の認識率を調べる評価実験を行ったところ,プラスチック製の玩具における 5 種類のタッチジェスチャの認識率が per-user test において 99.6%,general-user test において 97.8%となった.また,携帯情報端末における 6 種類の把持姿勢の認識率が,それぞれ 86.3%,71.2%となった.これらの結果から,本手法はタッチ入力を扱うインタラクティブオブジェクトのプロトタイピングへの活用が期待できる. | |||||
論文抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this paper, we present touch sensing technique using active acoustic sensing. It recognize a rich context of touches including grasp on existing objects by attaching only a contact speaker and a contact microphone paired as a sensor. It provides easy hardware configuration for prototyping interactive objects that have touch input capability. We conducted a controlled experiment to measure the accuracy for our technique. From its results, per-user recognition accuracies with five touch gestures for a plastic toy and six hand postures for a mobile phone were 99.6% and 86.3%, respectively. Walk up user recognition accuracies for the two applications were 97.8% and 71.2%, respectively. Since the results of our experiment showed promising accuracy for the recognition of touch gestures and hand postures, this technique should be feasible for prototyping interactive objects that have touch input capability. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2014-HCI-156, 号 15, p. 1-8, 発行日 2014-01-08 |
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Notice | ||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 情報処理学会 |