WEKO3
-
RootNode
アイテム
駒指しによるチェスゲーム用インターフェースの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97725
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/977255dffc63e-bed3-4545-95ca-3737896230cf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-11-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 駒指しによるチェスゲーム用インターフェースの提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Proposal of an interface using pieces for chess games | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
名城大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名城大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名城大学理工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Meijo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Meijo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Technology, Meijo University | ||||||||
著者名 |
内山, 雅文
市橋, 浩典
高橋, 友一
× 内山, 雅文 市橋, 浩典 高橋, 友一
|
|||||||
著者名(英) |
Uchiyama, Masafumi
Ichihashi, Hironori
Takahashi, Tomoichi
× Uchiyama, Masafumi Ichihashi, Hironori Takahashi, Tomoichi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 現在,多くのボードゲーム用インターフェースはマウスやキーボードである.日常的にPC を使わない人にとってこれらのインタフェースは操作しにくい.そこで本研究は,直感的で現実感のあるインタフェースを提案するため,駒に見立た駒アイコンを印刷した紙による入力と,水平に置いたディスプレイに表示される駒アイコンによる出力及びマイクロロボットによる出力を行うインタフェースを作成する.本研究で作成したインタフェースの概要と使用機器,必要な環境を示す.またこのインタフェースの応用例として将棋やオセロなどチェス以外のボードゲームを挙げる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Today, many interfaces for board games use a keyboard and a mouse.For the digital divide people, these interfaces are not easy ones to play games. We propose an interface using pieces for board games. We create interfaces that human players move paper pieces and computer players output moves by displaying icon or controlling micro robots. Two kind of prototype systems have been implemented and these interfaces are discussed. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2009論文集 巻 2009, 号 12, p. 75-78, 発行日 2009-11-06 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |