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アイテム
組合せゲーム理論を用いた囲碁の攻合い解析システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97629
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/976291fc64111-4c2a-49ad-8b92-eca9cb03b58c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2006-11-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 組合せゲーム理論を用いた囲碁の攻合い解析システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A System for Analysing Semeais using Combinatorial Game Theory | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学大学院情報工学研究科情報科学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学情報工学部知能情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Computer Science and Systems Engineering, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Artificial Intelligence, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
二井, 洋平
× 二井, 洋平
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著者名(英) |
Nii, Youhei
× Nii, Youhei
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 組合せゲーム理論は、全体局面が独立な部分局面の和に分割できるようなゲームの解析に力を発揮してきた。その例として部分性が非常に顕著に現れる囲碁のヨセ局面解析が行われてきた。また、ヨセ局面と同様に部分性があり、重要な局面である攻合い局面に適用し相手の石のダメを埋めるのにかかる手数を組合せゲーム理論のスコアと対応させることにより、ヨセ局面と同様に計算でその勝敗の判定ができるとされた。本論文では、組合せゲーム理論を用い、ユーザが囲碁の攻合い局面を解析するのをサポートをするシステムを紹介する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Combinational game theory (CGT) is used for analysis of game positions that can be divided into some independent sub-positions. In case of the game of Go, it has been used for analysis of endgames because they usually can be divided into sub-positions. Besides, it also can be applied to analysis of capturing races, and it is possible to calculate which player wins the race regarding the number of each player's liberties as a score in CGT. In this paper, we introduce a tool which helps users to analyze a capturing race by using CGT. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2006論文集 巻 2006, p. 92-99, 発行日 2006-11-10 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |