WEKO3
アイテム
カードゲームにおける熟達支援システムの提案―熟達者の問題解決過程の分析から―
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97457
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/974573067261d-6d40-4ebb-873f-033350ae4563
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 1999-10-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | カードゲームにおける熟達支援システムの提案―熟達者の問題解決過程の分析から― | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Expertization support system in a card game - From analysis of problem solving processes in an expert's play - | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
大阪産業大学工学部情報システム工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
龍谷大学理工学部電子情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
龍谷大学理工学部電子情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Systems Engineering, Faculty of Engineering, Osaka Sangyo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Electronics and Informatics, Faculty of Science and Technology, Ryukoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Electronics and Informatics, Faculty of Science and Technology, Ryukoku University | ||||||||
著者名 |
中村, 孝
× 中村, 孝
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著者名(英) |
Nakamura, Takashi
× Nakamura, Takashi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 筆者らは一人遊びのカードゲームであるカルキュレーションを題材にして,プレイヤーの問題解決過程・学習過程の分析を行うとともに問題解決を支援するシステムの機能についていくつかの研究を行ってきた.特に熟達者の問題解決過程を実験結果から分析し,柔軟なチャンクの構成と認識のサイクルを司る方略の知識が問題解決を図る鍵であることを明らかにしてきた.ここでは熟達者の問題解決過程を分析した結果から,初心者が問題解決を通じて学習し熟達していくことを支援する機能について検討を行い,熟達支援システムの可能性について考察を行った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this study, we have focused on chunks which are configurations of tableau cards in a card game. We performed experiments on subjects to clarify how experts deal with the incomplete information problem, and examined the results. Regarding this card game, we suggest that a key of problem solving is the knowledge which controls the cycle of composition and recognition of flexible chunks. From this point of view, we suppose some functions for expertization support system in a card game. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ1999論文集 巻 1999, 号 14, p. 97-100, 発行日 1999-10-15 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |