WEKO3
アイテム
対面授業とWeb習熟度別テストを併用した 学習支援システムの提案 -学習意欲の維持・向上を目的とした-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96700
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96700b65c6c37-a081-4954-b1d4-cbe3760325c8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-12-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 対面授業とWeb習熟度別テストを併用した 学習支援システムの提案 -学習意欲の維持・向上を目的とした- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Proposal of Web-Based Learning Support System Adopting Ability Grouping and Combined with the Traditional Classroom Methods : Aiming at the Maintaining the Motivation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋女子大学短期大学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学大学院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Chubu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Nagoya Women’s University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Chubu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Chubu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Chubu University | ||||||||
著者名 |
宇佐美, 裕康
× 宇佐美, 裕康
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroyasu, Usami
× Hiroyasu, Usami
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,持続的な学習を支援する目的でブレンド型授業の中で習熟度別 Web 学習を組み込んだ学習支援システムを開発し,それを評価する学習実験を実施した.その結果,対面授業と習熟度別テストを併用した授業方法と授業外での Web 学習を組み合わせることで,学習者の持続的な学習が可能なことが認められた.また,学力評価以外に学習者の学習行動を考慮することで,学力が低くても学習意欲のある学習者と,学習そのものに興味を持たない学習者が存在することを示した.従来,学力の低い学習者は習熟度別少人数編成による学習指導が効果的であるとされてきたが,対面授業と本システムを併用することで,学習者の習熟度が混在する学習者のクラスでも効果的な学習を支援できる可能性を示すことができた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Blended learning is said to be effective because it combines the traditional (face-to-face) classroom methods with more modern web-based learning materials. It is also believed that grouping of the students according to their level of proficiency is important to improve their abilities, especially when they are taught in small class. However, it is difficult to conduct small class teaching due to various reason: there are technical problems in the schedule and classrooms, and there is the possibility that the learning motivation could be weaken when the student finds out he or she is classified into the lower proficiency level. In this research, the effects in English learning adopting Web-based learning support system are analyzed to solve these problems. This system enables the virtual classification of students in accordance with the proficiency level, without rearranging the schedule and allocating other classrooms. It also aims to maintain the learning motivation with the introduction of the learning support system, which requires students to finish the certain amount of quizzes until the next traditional classroom every week. With this system, most students can continue the learning process at their own paces and can show the improvement in the proficiency level. |
|||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2013論文集 巻 2013, 号 2, p. 3-10, 発行日 2013-08-11 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |