WEKO3
アイテム
名演奏家の合奏録音における伴奏者の演奏タイミング制御の分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94901
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/949015317cfd4-1a32-41a8-88d0-388a1cc46250
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-08-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 名演奏家の合奏録音における伴奏者の演奏タイミング制御の分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis of Timing Control of Accompanists in Ensemble Recordings by Virtuosi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ピアノ・合奏 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
千葉大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
千葉大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
千葉大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Chiba University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Chiba University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Chiba University | ||||||||
著者名 |
和田, 静花
× 和田, 静花
|
|||||||
著者名(英) |
Shizuka, Wada
× Shizuka, Wada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 自動伴奏システムが人間らしい伴奏を実現するためには,人聞が行っている伴奏制御方法の解明が必要である.我々の先行研究において,人間同士の合奏を分析することにより,「独奏者と伴奏者の演奏タイミングのずれ」 と 「伴奏者の時間長変化」 の履歴から未来の演奏を予測する手法を提案したが,その研究で分析したデータは単純な練習曲であったため,現実的な合奏における有効性は不明であった.そこで本研究では名演奏家の合奏録音データを分析し,先行研究のパラメータの有効性を調査することを目的とする.分析の結果,演奏表現上の音楽的逸脱が少ない状況では先行研究の有効性が示されたが,音楽的逸脱が大きい状況では先行研究のパラメータでは予測が困難であることが示された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In order to realize an automatic accompaniment system like a human, it is necessary that control method of human accompanist is elucidated. In our previous study, we proposed a method to predict the duration of the next beat using the history of two parameters; "the time difference between the soloist and the accompanist" and "the tempo modification of the accompanist". However, the score used in the analysis is just a simple etude, so the pragmatic effectiveness of the method for real-world music is not clear. Therefore, we analyze ensemble recordings by virtuosi to investigate the effectiveness of these two parameters. As a result, the effectiveness was shown when the tempo was stable, on the other hand, it was shown that the prediction was difficult in the situation where the virtuosi perform expressively with tempo rubato. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2013-MUS-100, 号 9, p. 1-6, 発行日 2013-08-24 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |