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古典油彩画グレーズ技法シミュレーションの高速化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/91277
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/91277df7011d3-a2c7-4e5f-a3d0-a95ccb7dc2d5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Trans(1) | |||||||
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公開日 | 2013-03-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 古典油彩画グレーズ技法シミュレーションの高速化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Fast Simulation of Glazes in Classical Oil Paintings | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [オリジナル論文] グラムモデル,ベイズ決定理論,ベイズ基準,予測入力 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良女子大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
千葉商科大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良女子大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良女子大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Women's University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Chiba University of Commerce | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Women's University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Women's University | ||||||||
著者名 |
篠澤, 和恵
× 篠澤, 和恵
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著者名(英) |
Kazue, Shinozawa
× Kazue, Shinozawa
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | コンピュータ上での絵具の発色シミュレーションは,グラフィックソフトウェアへの応用が期待できる.古典油彩画における「グレーズ」は,薄く溶いた透明な絵具の層を重ねる技法であり,混色で表現できない色調を,重色によって表現するものである.その発色は,放射伝達方程式を解くことによって求められる.しかし従来手法は,異なる絵具でグレーズを行う方法が示されておらず,高精度な解を得るには計算量が大きくなるため,グラフィックソフトウェアへの応用には不向きである.本研究では,まず従来手法を異なる絵具の層に対応できるように拡張する.さらに,係数行列を分解し,刻み幅を固定することにより,高精度な解を小さい計算量で得ることが可能な数値解法を提案する.また,実際の油絵具のデータを用いて数値実験を行い,高精度な解が,従来手法の約4%~7%の計算時間で求められることを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Computer simulations of paint color formation are potentially applicable to graphics software. In the “glazing” technique of the classical oil painting, one or more thin transparent layers of paints are applied to an opaque layer to create delicate color tones that cannot be achieved by color mixture. Its coloring can be simulated by solving a radiative transfer equation. However, the conventional technique is not suitable for application to graphics software because it is limited to one color and computational complexity rapidly increases with precision. Accordingly, we have developed a technique for multiple different paints, and also propose a numeric solution with high precision and small computational complexity by decomposing a coefficient matrix and fixing a step size. Furthermore, numerical simulations using data of actual oil paints shows that computation time for highly precise solutions is reduced to about 4%~7% compared to the conventional technique. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11464803 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM) 巻 6, 号 1, p. 119-127, 発行日 2013-03-12 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7780 | |||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |